Gästbloggare Eva Ludvigsen

Jag har tidigare haft gästbloggare här på bokcirkel.se och idag är det dags igen. Författaren Eva Ludvigsen berättar om sina två romaner och de kan säkert falla både bokcirkelflickor och andra läsare i smaken. Det är alltid härligt med boktips - särskilt från författaren själv.

Tack så mycket, Eva, för att du ville gästblogga hos mig!

Eva Ludvigsen      (foto: Nadja Hallström)

Min debutroman Lova kom ut 2013. Det är varm feelgoodroman om att hitta sig själv när man inte ens visste man gått vilse i livet. Jag skrev den i första hand för att underhålla mig själv, mitt i småbarnslivet ser man sällan rosa fluffiga moln. När manuset var klart tänkte jag att andra kanske befann sig i samma fas som jag och behövde distraktion och verklighetsflykt. Det härliga är att många läsare hört av sig och sagt att flygtiden över Atlanten/resan till jobbet/sjukdomstiden bara flög iväg i sällskap med Chris och Lova. Precis det jag ville uppnå!


Baksidetext:
Att något gått snett i Lovas liv står klart när hon hoppar av en buss mitt ute i Australiens ödemark. Hon vet inte var hon är eller vad hon ska ta sig till. För att skingra tankarna tar hon jobb på en fårfarm. Medan hon gör allt hon kan för att dölja sin rädsla för både kossor, spindlar och prat om Sverige blir traktens veterinär, Chris, förälskad i den mystiska svenskan från Uppsala. Tillsammans med vännerna på Undurraga Farm hittar Lova tillbaka till sig själv och den hon vill vara. Men finns det även plats för kärlek i hennes liv? Och kan den stora kärleken verkligen övervinna allt? Lova är en berättelse om att finna sig själv och att våga gå sin egen väg. En varm roman om vägen till den stora kärleken.

Recensioner:
Onekligen något för Nora Roberts-läsare.” Böcker emellan
En kärleksroman med en varm feelgood-känsla.” Trying to follow my dreams
En väldigt fin historia om både kärlek, lycka och svek.” Boktornet
Hos Eva Ludvigsen finns en lovvärd vilja att berätta om människors läkning efter svåra erfarenheter.” Upsala Nya Tidning



När jag var ute på en barnvagnspromenad rann historien Här och nu upp samtidigt som jag lyssnade till Martin Stenmarcks musik. Om du rör mig dör jag blev epilogen. Hem blev orsaken till att turturduvorna Ingrid och Nate närmade sig varandra. Medan Lova var ute i boklådorna skrev jag febrilt på den tänkvärda kärleksromanen som mestadels utspelar sig på hästgård i Montana. Utgångstanken var funderingar över hur klassiska kärleksromaner egentligen är uppbyggda och om det går att röra om i receptet. Jag funderade också väldigt mycket på vad som händer när två människor vet att de är rätta för varandra men det förflutna pratar så högt i bakgrunden att det stör och personerna vacklar. Och vad händer när livet ställer till det på egen hand, när det inte längre finns någon återvändo, vad blir valen då?

Baksidetext:
Var det här du var hela tiden?” Som tur var uttalade Ingrid inte orden högt  när hon krockade med cowboyen Nate på en hästgård i Montana så att vedträn ven genom luften. Som svar fick hon: ”Vad tar du dig till, människa?
Ett halvår tidigare hade Ingrid packat sina väskor och lämnat sitt välordnade liv som advokat i Uppsala. Fotboll och musik var målet med resan som tog henne till Danmark, Italien och Brasilien. En annons på internet får henne att bli barnflicka hos en svenskättad familj i det lilla samhället Pickaboo Creek, Montana. I vindsrummet under taknocken finner Ingrid sin plats i det kaotiska och kärvänliga familjeliv hon alltid saknat och letat efter.
På granngården bor Nate vars inre frusits till is sedan hans ungdomskärlek tackat nej till hans frieri. Även om den karga ytan ryter vid närkontakt är han attraherad av den sprudlande svenskan med det porlande skrattet. Han har bara glömt hur man söker kontakt.
Det gemensamma intresset för fotbollen för ut paret i gnistrande närkamper men det är först när ett barn anländer till världen som deras förhållande kastas ut en virvlande kärlekssaga.
Tills det förflutna kommer ifatt, missförstånden läggs på hög, planet till Sverige lyfter och tystnaden lägger sig. Först när livet ställer sig på sin spets strider de för sin kärlek - mot alla odds.
Här och nu är en tänkvärd kärleksroman om att våga utmana det förflutna för att få en framtid. Att aldrig ge upp, att lita blint på kärleken och att alltid välja livet. I alla lägen – även mot alla odds.

Det underbara, helt fantastiska med Här och nu är det mottagandet den fått ute bland läsare och recensenter. Flera gånger har jag fått blinka bort tårarna för att läsa klart mejl, bloggar och annat boken blivit uppmärksammat på. Tack vare Nate och Ingrid blir jag inbjuden på författarframträdanden och bokcirklar. De flesta vill diskutera slutet som tydligen delar upp läsarna i två läger. Det har jag inget emot. Det är vansinnigt roligt att prata om Nate och Ingrid som om de gick på denna jord som levande varelser. Vansinnigt. Roligt. Det gör jag gärna om och om igen.

Recensioner:
Sveriges Nora Roberts” Kim Kimselius, författare
Jag skrattar, jag gråter och skrattar en sväng till. Nickar gillande åt formuleringar och liknelser som är klockrena och unika” Good Reads
Eva Ludvigsen är en driven författare inom sitt (sina?) gebit och hon har en förmåga att skriva trovärdiga repliker. Språket är lättläst, ibland riktigt spänstigt.” DAST Magazine
Lycka och sorg om vartannat.” Böcker emellan
En hjärtevärmande roman, lite åt feelgood-hållet.” Bims blogg
Boken tog andra vägar mot vad jag först trodde att den skulle göra.” Bims blogg
Det här är en otroligt fin och berörande berättelse. Boken träffade mig rätt i hjärtat helt enkelt och där kommer den att stanna kvar länge.” Vargnatts bokhylla
En mycket bra, fin och tänkvärd bok!” Jennies boklista



Att skriva en bok är ett ensamt jobb. Men att dela upplevelsen med läsarna gör skrivprocessen lustfylld och energisk. Till sommaren kommer min universitetsroman Var det inte värre än så här? ut. Jag bävar, längtar och strävar efter bok nummer tre. Att få hålla den i händerna, slå upp första sidan, läsa dedikationen och inse att mitt skrivarliv bara har börjat.

Jag hoppas ni finner mina böcker intressanta att hitta fram ur boklådorna och bibliotekshyllorna. Hör av gärna av dig med respons på berättelserna.

Mer om mig och mitt skrivande hittar du på www.evaludvigsen.wordpress.com eller www.debutantbloggen.se, årgång 2013.

Kommentarer

Populära inlägg