Hunden Hjördis och nattens varelser


Jag läser en hel del manus för Whip media och det är så roligt att sedan få böckerna när de är klara. Här kommer dagens boktips!

Hjördis hittar hem av Anna Hansson och Emmalill Frank

Hjördis (bara namnet är ju ljuvligt!) kom en vacker vårdag till Hundstallet, för familjen som köpte henne när hon var en liten valp kunde inte längre ta hand om henne. Hon kom att trivas bra på Hundstallet på dagarna, för de som jobbade där var snälla. Nätterna var det värre med. Hon hade svårt att sova och kände sig ensam. Hon längtade efter att få bo hemma hos en familj igen.

Efter spännande äventyr slutar sagan precis så där lyckligt som man vill att en saga för barn i åldern 3-6 ska göra. Exakt hur den slutar tänker jag inte skvallra om, men jag kan säga att jag hade älskat att läsa denna saga för mina barn när de var små. Jag vet att de hade somnat riktigt gott efter att ha hört denna mysiga godnattsaga.

BTJ, som förut hette Bibliotekstjänst och som läser och skriver om många nyutgivna böcker för att biblioteken ska få tips om vad de bör köpa in, gav Hjördis hittar hem en femma i betyg av fem möjliga (lektör var Maj-Britt Claesson i BTJ-häfte nr 10/2017). Jag blev superglad när jag hörde talas om betyget och håller helt med. Det är en varm och gullig historia där både Anna Hanssons text och Emmalill Franks bilder skapar en fin helhet tillsammans.

Även om Hjördis är söt precis som hon är tycker jag faktiskt att det är ett extra plus att hon inte är docksöt, utan en rätt vanlig grå hund. Hjördis är liksom ingen Disney-hund utan mer en riktig hund. Det känns som om Hjördis finns i verkligheten och det gillar jag.

10 kronor per såld bok går till Hundstallet och det är ytterligare ett skäl att köpa boken. Man får en underbar saga och gör en god gärning samtidigt!

Var är Lilly? av Sanna Juhlin och Anette Bengtsson

Valkyra, Dorian, Monstret, Mumien och Lilly är alla nattens varelser och bor på den ödsliga kyrkogården. En kall oktoberkväll vaknar de upp och planen är att de ska berätta historier för varandra hela natten. Men någon saknas. Vart har Lilly tagit vägen?

Mumien får syn på Lilly som struttar iväg med det lockiga håret guppande. Hela gänget bestämmer sig för att följa efter henne och snart kommer de in till stan. Där upptäcker de något märkligt. De tycks finnas fler av deras sort ute på gatorna. Barn går från dörr till dörr och ställer en fråga. Det verkar skumt. Men ni kan säkert lista ut varför det finns så många spökliknande varelser i stan denna oktoberafton...

Var är Lilly? är en annorlunda berättelse om vänskap och full av läckra illustrationer som Anette Bengtsson har gjort. Framsidan är i färg, men inuti boken är det enbart svartvitt, men det gör faktiskt inget alls. Även de bilderna är riktigt snygga och jag tycker dessutom att det läskiga temat gör att svartvitt passar det läskiga temat extra bra. Sötast är Monstret och han är dessutom snällast. En klar favorit. Valkyra är mer kallhjärtad, men antagligen skulle hon mest se det som en komplimang, för det är hennes natur.

Boken vänder sig i första hand till barn i åldrarna 6-9 år och den fungerar både som högläsningsbok och för barn att läsa själva. Den är förstås lite otäck, men samtidigt är det något av poängen med boken. Den innehåller också en del humor. Mumien känner sig till exempel för stelbent för att gå längre sträckor. Han har ändå 3 000 år på nacken. Typiskt roligt.

Och rent av rimligt.







Kommentarer

Populära inlägg