Inställd bokcirkelträff

Utomhus går an att vara ...
Vår bokcirkel har funnits i över sjutton år, men i onsdags tog vi ett drastiskt beslut och ställde in den fysiska träffen på av corona-viruset och risken för smittspridning. Vi bör begränsa våra sociala kontakter och hålla avstånd till varandra och det är inte möjligt på våra träffar där alla tar i samma ostar och skickar runt samma skålar runt samma lilla bord.

Det var jag som skulle vara värdinna och även om vi nu har lite nya rutiner jämfört med hur vi gjort tidigare är värdinneskapet något jag alltid ser fram emot. Det är alltid lika roligt att få bjuda hem ett gäng härliga och inspirerande väninnor och bjuda på goda mackor.

Det blir oftast inte ens en gång om året så när det väl är ens tur att vara värdinna och därmed få välja bok är det alltid lika spännande. Det brukar hinna komma en hel del nyheter mellan gångerna, så det fins alltid massor att välja på.

Jag brukar kika runt i veckor innan det äntligen är dags för att presentera valet och denna gång var inget undantag. Jag hade en liten lista med några titlar och det var inte alldeles enkelt att välja. Till slut bestämde jag mig för en bok som jag tror att ingen har läst, vilket alltid är extra trevligt, och som jag tror kan vara lite annorlunda jämför med vad vi brukar läsa.

Det är ingen klassisk roman, utan en bok som bygger på en verklig händelse. Det är Lasse Berg, som bland annat skrivit Gryning över Kalahari som handlar om hur människan blev människa, som skrivit boken jag valt. Boken heter Ändå inte försvunnen och undertiteln är Om sorg, tröst och att vara människa. Den släpptes som pocket för bara ett par veckor sedan och finns även som ljudbok med författaren själv som uppläsare.

Boken handlar om att Lasse Bergs dotter dör i en osannolik olycka i hemmet. Under två års tid kunde han inte skriva något alls, men sedan föddes denna bok. Jag ser mycket fram emot att läsa den och tror att den kan ge mycket att tala om. Förluster och sorger i livet är något som ingen av oss kan komma undan, men det är inte alltid vi orkar eller vill prata om det. Kanske kan vi får lite nya tankar kring det genom denna bok, som kommer med posten imorgon, men som jag faktiskt funderar att lyssna på också, för det tror jag kan passa ovanligt bra.

Jag hoppas att nästa träff blir av och då är det maj, så kanske kan vi sitta ute en stund. Vi håller tummarna för det och för att det värsta med covid-19 har lagt sig vid det laget.

Kommentarer

Populära inlägg