Kråkan Max av Linnea Bengtson


Vilken fin barnbok Kråkan Max av Linnea Bengtson är! Undertiteln Man får minsann vara den man är tycker jag är så talande och tänkvärd, för det är verkligen sant. Alla ska få vara precis den de är och det känns helt rätt att barnen redan från början får veta det. 


Max råkar vara född till kråka, men innerst inne känner han sig som en tax och det tycker jag är så gulligt. Först går Max i en vanlig fågelskola och där är han den enda som inte tycker om att flyga. Att ha lektioner i att leta slemmig mask gillar han inte heller. Till slut får Max börja i hundskola istället och inför första dagen på nya skolan har han förstås fjärilar i magen. 

Hur kommer han att trivas på den nya skolan? Känner han någon av hundarna där? Och vad tänker egentligen mamma om att hennes son känner sig som en tax och inte som en kråka?

Alla svaren finns såklart i denna charmiga och ömsinta bilderbok som är fint illustrerad av Klaudia Drabikowska. Hela berättelsen är skriven på parvis rim och omöjlig att inte ta till sitt hjärta. 

Det gjorde i alla fall jag direkt när jag hade det stora nöjet att vara redaktör för denna söta saga. Hade mina barn varit ett antal år yngre är jag säker på att den hade blivit en favorit som godnattsaga, för något som alltid varit viktigt för mig när vi läst böcker på kvällarna är att barnen, och även jag några timmar senare, får somna med en varm känsla i magen. Handlar den dessutom om gulliga djur är det en bonus. 


Kråkan Max vänder sig i första hand till barn i åldern 3-6 år, men passar alla som tycker att det är viktigt att få vara sig själv. Idag släpps Linnea Bengtsons fina debutbok på förlaget Lilla Hoi och visserligen är det fortfarande ett par månader kvar till jul, men eftersom jag gillar att vara ute i god tid är detta ett perfekt julklappstips. 

Vem kan motstå en kråka som tror att han är tax liksom? Som längtar efter att få slicka på hundben och leka kurragömma med de andra hundarna? Det går väl ändå inte? 


Kommentarer

Populära inlägg