Den objudna hyresgästen av Susanne Brijker


Åh, äntligen kommer en ny roman av Susanne Brijker! Hennes fantastiska roman Mannen som hyrde en familj kom 2019 och idag släpps hennes andra roman på Hoi förlag. Det är ingen uppföljare utan en helt ny berättelse som står på egna ben, men det som båda romanerna har gemensamt är den varma tonen och Susannes fina förmåga att ge liv åt sina karaktärer. 

Den objudna hyresgästen handlar om Mira som bara är några och tjugo, men har tröttnat på att jobba på krogen. Efter ett bråk med chefen på jobbet drar hon resolut därifrån (heja henne - jag gjorde faktiskt exakt samma sak i ungefär samma ålder!) och råkar på ett café överhöra att undersköterskor tjänar rätt bra med pengar. Hon bestämmer sig för att förfalska sina betyg för att kunna söka och få en tjänst som undersköterska. Det lyckas såklart för Mira är härligt målmedveten. 

Men när det tar slut med sambon och hon behöver ett nytt ställe att bo på blir det jobbigt. Kanske kan hon flytta in hos en av de dementa damerna hon sköter om? Ingrid skulle väl ändå inte märka något? Hon är ju dement och bara sitter där dagarna i ända. Att flytta in hos henne är en strålande idé, så det gör förstås Mira i smyg. Men är Ingrid verkligen dement?

Jag har haft det stora nöjet att få vara redaktör för både Mannen som hyrde en familj (läs gärna mitt blogginlägg om denna pärla också) och Den objudna hyresgästen och det är manus som dessa som gör mitt jobb så otroligt roligt. Jag älskar Susannes värme och hennes fina ton. Många saker kan man lära författare, men det finns något som jag skulle säga är omöjligt att lära ut och det är "det lilla extra". Just det där lilla extra som gör att något sticker ut i mängden. Hur lär man någon att känna så varmt för sina romanfigurer att de får eget liv? Hur lär man någon väcka känslor hos läsaren? Susanne Brijker har exakt det alldeles av sig själv. Och det gör mig så himla glad. 

Omslaget är dessutom grymt fint och harmonierar på ett utmärkt sätt med den förra romanen. Jag gillar den gröna tonen som känns fräsch och binder ihop författarens böcker utan att det är en serie. 

Den objudna hyresgästen är en riktigt fin roman med ett stort hjärta. Feelgood med djup när det är som allra bäst, skulle jag vilja säga. Dessutom är den rolig. Susanne har en underbar humor som balanserar upp grundstoryn, som faktiskt periodvis är ganska tuff, på ett perfekt sätt. 

Boken passar alla som vill läsa eller lyssna på något underhållande som berör utan att vara tungt. Jag tror att den är helt perfekt som ljudbok också. Efter att ha läst boken på traditionellt vis ser jag fram emot att också få lyssna på den. Jag vet att det kommer en passage där jag nästan inte törs lyssna vidare ... När det är nästan för spännande ... För ja, en feelgood kan faktiskt också vara spännande. 

På ett alldeles lagom och oblodigt vis. 

Kommentarer

Populära inlägg