Grattis, Barbro Lindgren!


Åh, så glad jag blev när jag hörde att Barbro Lindgren får årets Litteraturpris till Astrid Lindgrens minne! Jag älskar hennes böcker och hon är dessutom så produktiv att jag häpnar över allt hon åstadkommit under åren. Dessutom är det en smula modigt att ge priset till en svensk författare när priset administreras av Statens kulturråd, så det gör mig extra glad.

Barbro Lindgren debuterade 1965 med Mattias sommar, men det var genom den självbiografiska dagboksserien Jättehemligt, Världshemligt och Bladen brinner som jag själv kom i kontakt med henne. Jättehemligt kom när jag var fyra år, så jag var inte direkt först i kön på biblioteket, men så småningom hittade jag henne i alla fall.

När jag fyllde tretton år kom Mamman och den vilda bebin och det är en fullständigt ljuvlig historia illustrerad av fantastiska Eva Eriksson. Uppföljaren Den vilda bebiresan kom 1982 och jag fick den som tonåring i present av min mamma. För nog är det så att även tonåringar kan vara lite vilda...? Den har jag läst massor, massor av gånger för mina barn och är fortfarande min absoluta favorit av Barbro Lindgren. Jag tror att alla mammor känner igen sig i hur det är att ha en pigg och vild bebis. Jag gör det definitivt.

Självklart har jag även läst alla Max-böckerna, böckerna om Rosa och dem om Benny. Och några till, såklart.

Stort grattis, Barbro Lindgren, till att du har fått världens största barn- och ungdomslitteraturpris - det är du värd. Gör något riktigt kul med de fem miljonerna du får. Eftersom en del av prispengarna kommer ifrån mig, tack vare att de finansieras med skattemedel, vill jag verkligen att du njuter av dem på ett sätt som du tycker om.

Det hade jag gjort.




Kommentarer

Populära inlägg