Alla hjärtans dag-bok


Imorgon är det dags för bokcirkelkväll igen och jag längtar redan. Den här gången vet jag i förväg att värdinnan har bekymmer att välja, för hon har köpt flera böcker som hon varit nyfiken på och är nu intresserad av allihop. Jag vet precis hur det är - alla dessa böcker som står till buds!

Det ska bli spännande att se vad hon väljer till slut, för just nu finns det många böcker som jag ser fram emot att läsa själv och bokcirkelboken prioriteras alltid upp på läslistan.

I bloggvärlden pågår det just nu en utmaning som gäller under hela året och den kallas Bokutmaningen 2012. Den går ut på att man under året ska läsa en bok på varje bokstav i alfabetet och man väljer själv om det ska baseras på författarens namn eller bokens titel.

Jag har en annan blogg också och har antagit utmaningen. Här kommer jag då och då att lägga upp böcker som jag läser i utmaningen, men troligen inte alla. Mer information om detta finns på Joannas universum under fliken Bokutmaningen 2012 och där kan ni se vad jag läst under året.

I väntan på myskvällen imorgon och på att jag ska hinna skriva om kvällen här på bloggen kommer ett boktips som passar bra att slänga in mitt emellan alla andra böcker, för det är en ganska tunn liten bok. Den passar dessutom fint inför Alla hjärtans dag om ett par veckor för det är en bok om kärlek.

Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött av Alex Schulman är en öppenhjärtig och varm bok om när han träffade sitt livs stora kärlek Amanda Widell. Språket dansar ledigt över sidorna och han berättar så ogenerat om mindre smickrande saker i livet att jag som läsare inte kan låta bli att känna sympati för honom.

Det är finstämt och gripande om kärleken och när boken är utläst, och det blir den snabbt, ler jag. Visst hoppas jag att det ska hålla för evigt mellan Alex och Amanda, för det är uppenbart att Alex själv vill det, men faktiskt är det så att jag inte tror att alla människor får uppleva en så omvälvande kärlek att han oavsett den tidsmässiga längden på deras förhållande ska vara lycklig. Han har fått uppleva något som inte alla får.

Redan det är stor lycka.

Kommentarer

Populära inlägg