Amok 2029 av Richard Beer

Äntligen släpps den dystopiska spänningsromanen om makt, miljö och AI, AMOK 2029 av Richard Beer, på Hoi förlag. Jag läste den som redaktör för flera månader sedan och ville genast skriva om den, men det är ju ingen idé om den inte går att få tag på. Nu är det dock fullt möjligt för just idag släpps den som fysisk bok, e-bok och ljudbok och den är verkligen värd att lägga några timmar på för den gav mig nya tankar och en hel del rysningar över vart världen kanske faktiskt är på väg på riktigt.

Det är bara några år in i framtiden men klimatet löper amok och hela jorden präglas av fruktansvärda naturkatastrofer. Mitt i allt dyker Wolf Petrucci Carstein, som kallas WPC, upp och det visar sig att han är Hitlers hemlige sonson. Först blir han vald till president i Brasilien och snart generalsekreterare i FN, men vilka är hans planer egentligen?

Den svenska utrikeskorrespondenten Margareta Sandin följer WPC:s väg mot makten och som den granskande journalist hon är är hon ute efter sanningen om den nye världsledaren. Samtidigt har en grupp forskare skapat en AI som kallas GAL och är försedd med en kvinnlig själ. 

I boken varvas de tre perspektiven i varsina kapitel. Wolf Petrucci Carsteins kapitel heter En despots försvarstal, Margareta Sandins Sanningssökarens granskning medan AI:ns kapitel heter Jag, GAL och alla perspektiven bidrar effektivt till berättelsen. Alla tre är givetvis intressanta men personligen blev jag enormt fascinerad av GAL, som blir WPC:s rådgivare och högra hand. Hur kan en värld där artificiell intelligens får allt större inflytande komma att se ut? Det är en lika spännande som läskig tanke, tycker jag. 


Författaren Richard Beer lyckades verkligen trollbinda mig när jag läste manuset. Han skriver på ett både lättsamt och avancerat sätt. Lättsamt för att språket flyter fint och avancerat för att innehållet är så nytt att jag knappt ens kan tänka alla tankar som han leder mig till. Flera veckor efter att jag läst klart manuset bar jag med mig berättelsen och tänkte särskilt på GAL. Utan att ens vara en riktig person är hon en av de mest intressanta karaktärer jag läst om - otroligt mångfacetterad, spännande och intressant.

AMOK 2029 rekommenderas mycket varmt till alla som är intresserade av sin omvärld, nyfiken på framtiden och gillar böcker som man inte vill lägga ifrån sig för att man måste få veta hur det går. Den här gången handlar det inte bara om hur det ska gå för karaktärerna, utan om hur det ska gå för världen. 


Kommentarer

Populära inlägg