Bokcirkelpanik och spontanitet


Hos Joanna med Åsa K, Sofie, Cattis, Catrin och Åsa Ö

Klockan 6.04 kom det där mejlet man inte vill ha när man ska på bokcirkel samma kväll. Värdinnan skrev till oss alla att hennes dotter drabbats av influensa och att varken hon eller hennes mamma sovit något vidare under natten. Av flera skäl var det därför ingen bra idé att komma hem till henne på bokcirkelträff samma kväll.

Jag, som ändå är den som startat bokcirkeln, erbjöd mig att ha träffen hemma hos mig, men det skulle bli tajt med tid, det insåg jag direkt. Mellan 7.30 och 16.45 jobbar jag och 17.30 har dottern musikalträning. 18.30 börjar bokcirkeln. Jag skulle alltså behöva åka hem till Onsala från Kungsbacka för att hämta dottern, höra in henne till Kungsbacka och musikalträningen, handla fika till kvällen och slutligen komma hem - i bästa fall innan bokcirkelflickorna knackade på dörren. Duka och skära grönsaker till smörgåsarna skulle jag definitivt inte hinna. Det skulle vi alla behöva hjälpas åt med.

Nu var det ändå så finurligt att dottern hade skolaktivitet inne i Göteborg denna dag, så hon kom med pendeln till Kungsbacka station vid 15.30. Jag kom på att hon faktiskt skulle kunna promenera från stationen och till mitt jobb, för det skulle underlätta enormt för mig. Jajamän, som tur var är hon flexibel så hon kom och hälsade på mig under min sista lektion.

Strax före 17-tiden var vi på Ica tillsammans och handlade bröd och andra godsaker inför kvällen och 17.30 åkte jag hem igen, för då började hennes musikal. 17.50 hojtade jag till sonen, som var hemma, att jag var i akut behöv av hans hjälp. Han hjälpte mig att skära tomat och gurka, att duka och att ställa fram en massa saker. Utan honom hade jag inte haft en chans att bli klar för det tar längre tid än man tror att fixa fika.

Helt klara var vi inte när ringsignalen ljöd för första gången på kvällen, men nästan. Med lite hjälp från de andra flickorna var snart hela bordet fullt av läckerheter, precis som det brukar vara när vi träffas. För en ytlig betraktare såg allt helt normalt ut, men mitt hjärta slog hårt och snabbt av all stress den senaste timmen.

Det var riktigt skönt att slå sig ner och börja andas i lugn takt igen. Pust, det gick.

Februari månads bok Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper delade in gänget i två läger, där det ena tyckte att det var en rolig och underhållande bok och det andra tyckte att den var väl skruvad och väldigt upprepande. Inte så att några ord överanvändes egentligen, utan mer känslan av att ungefär likadana tokigheter som skildrades om och om igen.

De som tyckte att den var bra hade läst den i en flygande fläng över en helg, medan de som inte var lika förtjusta hade fått kämpa med den i flera veckor. Någon tyckte att sättet boken var skriven på lämpar sig bättre för en kortare text. Det blir lite ansträngande att läsa en hel bok med den ton som genomsyrar boken. En novell däremot hade helt säkert fungerat utmärkt.

Grunden till berättelsen är att en familj sitter shiva på grund av pappans bortgång. Det innebär att alla håller sig i huset (med vissa undantag) och så kan folk komma på besök och beklaga sorgen. Mitt i shivan har en av sönernas fruar ägglossning och hon längtar desperat efter ett barn, så de har sex på ovanvåning trots sorgen i huset. Typiskt nog har en annan familj ställt in en bebisvakt, alltså en typ av walkie talkie, för att de ska höra om deras bebis vaknar. Självklart hade de glömt att stänga av vakten så ner till den sorgsna församlingen kommer ljudet från älskogen. Några läsare tyckte att det var kul, medan andra mest stönade och tyckte att sånt är roligt på idéstadiet, men det blir liksom för mycket totalt sett. Hela boken är full av dråpligheter som denna.

Familjen handlingen kretsar kring är tokig på många sätt och det är väldigt mycket sex och prat om sex i hela boken. Den känns väldigt amerikansk, tyckte vi.

Det är alltid roligt när vi tycker så olika om böcker som vi gör ibland och denna gången var det verkligen olika åsikter.

Vi hann prata om svett och kroppshår också. Ett något udda ämne som vi inte talat om tidigare. Shopping var ett annat ämne som diskuterades och somliga tycker att det är jättekul att shoppa, medan andra inte alls tycker att det är lika kul. Våra barn är ungefär lika olika som vi själva; en del älskar att shoppa och hittar alltid saker de vill ha i alla butiker, medan andra går tomhänt från den ena butiken till den andra utan att hitta något som de tycker om.

Två i gänget ska till New York på påsklovet, så vi pratade lite om det också och om vad man måste passa på att göra och se när man är i stan. Eftersom många är på resande fot under påsklovet bestämde vi redan på förra träffen att vi skjuter upp nästa träff en vecka, så vi ses den 10:e april istället för den 3:e.

Även om vi styrde om rejält denna bokcirkelkväll hade i alla fall ordinarie värdinna valt bok i god tid, så under mars ska vi läsa När börjar det riktiga livet? av Fredrik Lindström. Det är en samling noveller om att vi människor alltmer lever våra liv i ett slags förberedelse. Först när det och det hänt och vi gjort det och det börjar det riktiga livet. Det ska bli intressant att läsa den, för säkert kommer vi att känna igen oss och våra vänner i boken.

Trots att kvällen inte blev riktigt som vi tänkt oss och vi inte var så många som vi brukar heller hade vi ändå väldigt trevligt tillsammans och kvällen gick precis lika fort som den brukar. Nästa gång vi ses har nog våren kommit en bit på väg och det ser vi fram emot, för det har varit en lång och seg vinter.


Kommentarer

Populära inlägg