Brödrevolutionen av Erica Landin-Löfving


Jag älskar bröd! I alla former! Och alltid! Så var det sagt. Lika bra att genast slå fast detta. Några andra kopplingar till författaren har jag inte. Ni som följer mig vet att jag jobbar som redaktör och ofta rekommenderar böcker jag varit inblandad i, men här finns inga sådana kopplingar alls, så bortsett från min kärlek till bröd är jag helt opartisk. Det kan ju vara bra att veta när jag nu kommer att skriva vad jag tycker om boken, som släpps idag och som jag fått som recensionsexemplar av Bookmark förlag.

Brödrevolutionen : Sundare vete för lyckligare magar av Erica Landin-Löfving, är nämligen en fantastisk och inspirerande bok som jag slukade på några timmar. Den innehåller en hel del recept och dessa läste jag inte helt och hållet, men resten var så väldigt intressant att jag bara läste och läste. Allt är skrivet med sådan entusiasm och ett sådant engagemang att det inte går att låta bli att bli likadan själv. Jag drogs verkligen med i brödvärlden där surdegsbrödet står i fokus och nu är jag galet sugen på att sätta min första egna surdeg.

Egentligen är det obegripligt att jag inte gjort det redan eftersom jag som sagt älskar bröd och särskilt nybakat sådant, men det har helt enkelt inte blivit av. Kanske har jag känt mig lite osäker på hur man ska göra också, om sanningen ska fram. Men efter att ha läst boken tror jag faktiskt att jag kommer att klara det. Det står väldigt pedagogiskt hur man börjar och hur man sedan bakar och det verkar inte svårare än att jag borde klara det. 


Brödrevolutionen : varför forntidens bröd är framtidens bröd
kom 2018 och den nya utgåvan, med ny undertitel, är uppdaterad med de senaste rönen. Vi får bland annat veta att hela 44 procent av svenskarna i åldern 26-45 år, enligt en undersökning från 2021, oroar sig för att de äter för mycket gluten. Nästan hälften! 

Bröd har varit en naturlig och självklar del av människans kost i tusentals år, men de senaste årtiondena har något hänt. Allt fler tror och tycker att de mår bättre av att inte äta bröd. Men är det verkligen så? Eller handlar det snarare om vilken typ av bröd vi faktiskt äter? 

Det tror Erica Landin-Löfving och därför slår hon ett slag för sundare vete för det kan ge oss lyckligare magar. 

Jag har flera vänner som likt författaren Erica Landin-Löfving inte mår bra av "vanligt" bröd. De har tagit tester men har enligt provsvaren inte celiaki. De som verkligen har celiaki, glutenintolerans, får en inflammerad tunntarm och det tar månader för tarmen att läka om de råkar få i sig gluten, så det vill man verkligen undvika. 


Men många andra, som alltså på pappret inte har celiaki, mår ändå inte bra av dagens vanliga bröd och de blir dessutom allt fler. Erica Landin-Löfving skriver både kunnigt och intressant om detta. Hon lutar sig mot flera olika studier och är uppenbart påläst inom området. Det är väldigt spännande att läsa om både det, brödets historia, kulturspannmål och stenkvarnar. 

Boken innehåller också flera reportage om både hantverkare som bakar (för nog är det ett riktigt hantverk) och kvarnar där säden mals till mjöl. Allt är dessutom fantastiskt fint illustrerat med många vackra bilder av Henrik Kindgren. En del uppslag har inte en enda bokstav utan man får njuta av läckert bröd, flitiga bagare och annat fint.

Brödrevolutionen är något av ett litet konstverk med alla fina bilder och en väl avvägd mix mellan fakta, reportage, recept och handledning i surdegsbakandets ädla konst. Man kan göra som jag och läsa den i ett svep, men det går också utmärkt att hoppa lite hit och dit beroende på vad som lockar för dagen. Rekommenderas varmt till alla intresserade och nyfikna brödälskare.



Kommentarer

Populära inlägg