Sommarkampanj och recension



Just nu pågår en sommarkampanj på Facebook där man får möjlighet att köpa min reportagebok Våra älskade orkade inte leva för endast 130 kronor inklusive porto. Ordinarie pris på Adlibris är 186 kronor och på Bokus kostar den 172 kronor. Självklart går det utmärkt att få den signerad om ni beställer via mig. Hör av er till mig på joanna@bjorkqvist.org, så skickar jag gärna sommarens kanske viktigaste och mest gripande läsning direkt!


I senaste numret av Memento - tidningen för begravninsbranschen finns dessutom en fin recension av min bok. Anna Fredriksson skrev i den korta recension, som finns här nedan som faksimil, bland annat detta fina:

Joanna Björkqvist handskas varsamt med det hon får ta del av. Kraften hos de anhöriga och små vardagliga detaljer gör att de går att ta till sig trots smärtan.
Härliga ord som jag gläder mig mycket åt. En sak är dock recensenten lite kritisk till och det är mitt berättartekniska grepp att låta läsaren följa med hem till de flesta av mina intervjupersoner och uppleva det jag upplever på plats. Det var ett medvetet val som gjorde att jag tyckte att det blev mjuka övergångar från den ena dramatiska berättelsen till den andra.

Vi, först jag och sedan läsaren, gjorde resan ihop, och det kändes bra för mig att det blev en tonande övergång genom att skildra naturen utanför min bilruta och berätta lite om vädret, årstiden och stämningen. Sedan ville jag också berätta hur det såg ut där jag befann mig, för att sätta in allt i ett större sammanhang.


Intressant nog är det också en av de saker jag får mest uppskattning för av mina läsare. I fredags fick jag ett långt mejl från en annan läsare och så här skrev hon bland mycket annat i sitt fantastiska mejl som jag läst flera gånger:
Först undrade jag lite vart det skulle leda med så detaljerad beskrivning av personens hem m m, men upptäckte att det gjorde berättelsen mer levande och sann. Man förstod att du verkligen hade varit där och att också det hemska som hänt verkligen hade hänt. Det kom närmare när de ramades in av intervjumiljön, som man nästan kunde se framför sig.


Jag blir alltid glad när någon har läst och tyckt till om det jag har skrivit och ikväll blir det väldigt spännande för mig, för då ska vi ha säsongsavslutning i bokcirkeln och boken vi har läst under månaden som gått är just Våra älskade orkade inte leva.

Jag undrar så vad alla bokcirkelflickor tycker och tänker om den!


Kommentarer

Populära inlägg