Drinkar och boktips i mängder


Hos Millan med Catrin, Sussie, Camilla, Åsa K, Cattis, Sofie och Joanna

Efter ett långt sommaruppehåll träffades vi äntligen igen och den här gången bjöd kvällens värdinna på fantastiska drinkar som hon hade mixat till oss. De som inte körde kunde lyxa till drinken ytterligare med en skvätt rom, men det var det bara två som kunde för denna afton var vi ovanligt långt hemifrån och de flesta hade tagit bilen.

Under sommaren har vi fått läsa precis vad som helst och det var många som tagit tillfället i akt och läst både böcker som de inte hunnit med sedan tidigare och också hittat nya böcker som fick både ris och ros.

Jag brukar inte ha med penna och papper till våra träffar men jag visste att det skulle bli totalt omöjligt för mig att hålla ordning på alla författare och titlar utan detta fusk så jag stoppade ner mitt rosa anteckningsblock  i väskan innan jag begav mig.

Här följer en lista med böcker som vi läst under sommaren tillsammans med en liten kort kommentar från den som läst:

Krigsdagböcker 1939-1945 av Astrid Lindgren och Karin Nyman

Mycket bra, jordnära och intressant. Vi pratade även om filmerna som gick på SVT för en tid sedan. Mycket bra och gav delvis en ny bild av Astrid Lindgren och en genomarbetad skildring av krigsåren.

Expeditionen: min kärlekshistoria av Bea Uusma

Denn bok har vi talat om tidigare och flera har läst den och tycker att den är helt fantastisk. Så även denna nya läsare. En bok man aldrig glömmer, tycker jag själv.

Orange is the new black av Piper Kerman

Att detta är en omtalad tv-serie visste vi, men det var inte lika känt att det från början var en bok. Hon som läst denna tyckte att den var lite intressant i början men att det sedan inte hände speciellt mycket utan att hon bara väntade på att huvudpersonen till slut skulle komma ut ur fängelset. Tydligen är tv-serien med samma namn mer humoristisk än boken. Inget läsaren rekommenderar.

The Secret - Hemligheten av Rhonda Byrne

En bok om attraktionslagen - att det vi önskar sker. Bra, tyckte hon som läst.

En enda natt av Simona Ahrnstedt

Vi har tidigare läst överenskommelser av samma författare i bokcirkeln och nu var det en som var nyfiken på denna bok som till skillnad från den vi läst innan utspelar sig i nutid. Hon gillade den förra och tyckte även att denna nya var bra.

Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes

Vi har tidigare läst Livet efter dig av samma författare och den tyckte vi alla var bra. Nu valde en i gänget att läsa denna bok som kom som pocket i år. Hon tyckte att den var jättebra och älskade den. Dessutom var hon glad över att det inte var en bokcirkelbok så några kritiska människor (läs jag i första hand) skulle komma med några negativa invändningar. "Jag vill inte höra vad ni andra tycker - jag vill ha den för mig själv!" slog hon fast med ett brett leende. Nu fick hon ha sin fantastiska läsupplevelse i fred! Härligt!

Etthundra mil av Jojo Moyes

En annan bokcirkeltjej hade också valt en bok av Jojo Moyes, men den här tyckte hon var rätt långtråkig. De bara åkte och åkte, så det hände inte så värst mycket, var omdömet.

Morsning och goodbye av Magnus Härenstam och Petter Karlsson

Magnus Härenstam har varit en stor del av vår barndom och kommer alltid att ha en speciell plats i våra hjärtan tillsammans med de två kumpanerna Eva och Brasse. Nu finns ingen av dem i livet längre - riktigt ledsamt. Boken däremot, tyckte hon som läst, inte var något vidare. Hon konstaterade att Härenstam helt enkelt var för gammal för henne för att det skulle bli intressant.

Om du bara visste av Caroline Säfstrand

En feelgoodroman som var lättläst några soliga dagar på stranden i somras. En bok jag tror att de flesta i bokcirkeln skulle gilla. Lite väl tillrättalagd för min smak men trevlig läsning.

Oskulden som fick nog av Calle Abrahamsson

En av de märkligaste böcker jag någonsin läst. Mycket redovisande av Leo Leaderssons sexliv. Som kvinna, mamma och feminist provocerar boken mig rejält. Inte obegåvat skriven egentligen, men innehållet stör mig.

Vi hann prata om lite annat än bara böcker också. Som till exempel 50-årsfester och våra barns skolgång. Flera av dem har nu börjat gymnasiet och de verkar trivas.

Den här månaden ska vi läsa Fyren mellan haven av M. L. Stedman och den verkar väldigt gripande. Troligen kommer den att ge upphov till en hel del funderingar som vi kan diskutera nästa gång vi ses.

Innan vi ses igen i bokcirkeln den 7 oktober kommer det att ha hänt en hel del på bokfronten - särskilt för min egen del. Torsdag den 10 september är jag inbjuden till Suicidpreventiva dagen på Stadsmissionen på Drottninggatan i Göteborg för att tala om min reportagebok Våra älskade orkade inte leva. Det är drop in från klockan 12 och det är helt gratis, så varmt välkomna dit.

Om 17 dagar är det sedan dags för den årliga Bokmässan i Göteborg och då kommer jag att vara på plats alla fyra dagarna som mässan pågår. Flera av flickorna sa under kvällen att de är intresserade av att gå någon av dagarna och det tycker jag skulle vara jättekul! Ni är så välkomna allihop - särskilt till monter B04:73 som kommer att vara min fasta punkt under mässdagarna. Där hittar ni mig såväl på väggen som IRL så gott som hela tiden.

På fredagen kommer jag dessutom att hålla i ett seminarium som kommer att handla om hur man som journalist möter en intervjuperson för att tala om något så tungt och svårt som självmord i familjen. Hur byggs ett förtroende upp och vad törs man fråga? Det ska bli så spännande. Jag har skrivit ner allt jag vill säga, men har bara 20 minuter på mig, så jag har fått stryka en del i texten. Men det kommer helt säkert att bli ett intressant seminarium och jag har med mig Elisabeth Lindström som medverkar i reportageboken Våra älskade orkade inte leva så hon kan ge sin syn på vårt samarbete.

Torsdag den 1 oktober kommer jag att tillsammans med Zandra Johansson som också medverkar i boken och har förlorat båda sina barn att samtala på Kulturhuset Fyren i Kungsbacka kl 18.00. Redan nu sitter det en fin plansch i foajén på Fyren. Det kostar ingenting och ni är alla varmt välkomna dit också.

Mer info och uppdateringar finns på min författarblogg - kika gärna där.

Som vanligt sprang tiden iväg och det blev dags att skiljas åt igen, men en fördel med hösten är att vardagen är tillbaka igen med sina fasta rutiner. Som bokcirkelträffarna den första onsdagen varje månad.

Mycket trevligt!







Kommentarer

Populära inlägg