Vi improviserar vilt



Hos Sussie med Åsa Ö, Malin, Cattis, Fia, Catrin och Joanna

Nu är det mörkt redan när vi ses och en kopp varmt te eller kaffe känns därför extra välkommet. Den här gången hade värdinnan dessutom lagat en värmande butternutsoppa med chili och kokosmjölk. Det kändes riktigt höstigt och var väldigt gott.

Flera i gänget hade läst eller lyssnat på förra månadens bok Störst av allt av Malin Persson Giolito och ena halvan av gänget var väldigt förtjusta medan den andra halvan var lite mer sval. Invändningarna var att det var svårt att komma in i boken och att huvudpersonen Maja kändes lite väl brådmogen för sin ålder. De som lyssnat tyckte dessutom att uppläsaren läste väl långsamt och ökade därför på uppläsningstakten lite.

Själv uppskattade jag boken mycket och tyckte att den var språkligt mycket intressant med alla citattecken, parenteser och kursiva meningar. För min del var det ingen tvekan om att detta var en bok som behövde läsas istället för att lyssnas på men en som lyssnat sa att det fungerade bra med dessa delar även i uppläst version.

För min del tyckte jag att både språket och berättelsen fångade intresset och det var svårt att lägga ifrån sig boken, för det var inte givet hur det skulle gå för Maja och heller inte helt givet som vad som ledde fram till att Maja är den enda som inte är skjuten i ett klassrum. Författaren delade effektivt upp nutid (rättegången) med förfluten tid (vad var det som hände egentligen) i olika kapitel och min erfarenhet är att det inte alltid fungerar så bra. Om det är flera parallella historier eller flera olika huvudpersoner är det lätt att en del är mer intressant än de andra, men så tyckte jag inte alls att det var här. Tvärtom var det lika spännande att följa rättegången som att få veta vad som ledde fram till den.

Många meningar var dessutom snygga och jag skrattade gott när det stod att mamma var så berusad att hon åt upp desserten. Det säger så mycket.

Jag tyckte att detta var en av de bästa böckerna vi läst på senare tid och det inte minst tack vare det personliga hantverket som jag verkligen uppskattade. En sak som jag dock inte uppskattade var den här meningen: "Det fick Pippi Långstrumps rövarspråk att verka mer raffinerat än latin." Att författaren inte minns att det var i böckerna om Kalle Blomkvist rövarspråket lanserades är en sak, men finns det ingen på förlaget, till exempel en redaktör, som reagerat? Astrid Lindgren är ju inte en av de mer okända författarna och hennes karaktärer inte heller några som ligger undangömda i en kartong på vinden. Vi läste ju dessutom pocketboken och den typen av felaktigheter borde kunnat justeras inför pocketlanseringen.

Lite pinsamt kan jag tycka, men självklart är Störst av allt trots denna fadäs en utmärkt bok som varmt rekommenderas.

Vi hann också prata en hel del om olika tv-serier vi följer och roas av. Förra gången pratade vi mer som påhittade serier, men den här gången kom vi mest att diskutera alla relationsprogram eller vad man nu sk använda för övergripande begrepp för att få in alla märkliga program som finns. Det är så många att det är snudd på omöjligt att hinna titta på alla men några av dem som vi ser, eller åtminstone känner till, är Bonde söker fru, Paradise Hotel, Gift vid första ögonkastet, Temptation Island, Tro, hopp och kärlek, Bachelor, Första dejten och så ett märkligt program där två personer som aldrig träffats ska kyssa varandra och sedan bestämma sig för om de vill gå på dejt eller inte.  Vi konstaterade att vi inte har någon längtan att vara med i något av dessa program och även om en del av dem är underhållande är det lite halvknasiga koncept, trots allt.

Vi har haft bokcirkeln i femton år och skött oss utmärkt varje månad. Men nu har vi minsann gått ifrån våra regler och riktlinjer. Alla har redan fått mejl om detta, men jag skriver det självklart här också. Månades värdinna valde Omgiven av idioter av Thomas Erikson som månadens bok och det är en bok som verkligen blivit en snackis. Den har sålts i tiotusentals exemplar och uppskattats av massor av läsare.

En i gänget har använt den i sitt arbetslag och säger att de fått mycket större förståelse för varandra tack vare boken och dessutom ett bättre arbetsklimat med en mer öppen attityd. Vi har bestämt oss för att göra precis som de gjorde i arbetsgruppen. Det betyder att alla ska läsa boken och dessutom fundera över vilken färg de andra i bokcirkeln är. Man ska även analysera sig själv. Man ska också på ett positivt sätt motivera varför man tycker si eller så. Detta tror vi kommer att bli både intressant och givande och nu kommer det som bryter vårt mönster; vi kommer att ha två, och inte enbart en, månad på oss att läsa och analysera.

Saken är nämligen den att vi inte tror att det är så lätt att diskutera denna bok på en restaurang och vi går alltid ut och äter i december. Därför kommer vi att diskutera månades bok i januari istället under betydligt lugnare former än på en restaurang. Då ses vi den 10 januari hemma hos Cattis.

Men innan dess har vi förstås vår nästa träff och då ses vi på Pinchos i Kungsbacka. För den som tycker att det är för lite att läsa en bok på två månader tipsar jag gärna om årets nobelpristagare i litteratur, Kazuo Ichiguro. Jag är själv väldigt nyfiken på att läsa Återstoden av dagen, som jag sett som film för många år sedan och tyckte mycket om.


Glöm inte att samtliga måste meddela mig om man kommer till Pinchos eller inte. Mums, jag ser redan fram emot den träffen, för maten där så så god!






Kommentarer

Populära inlägg