Nu är vi igång igen!



September månads bok


Hos Åsa Ö med Catrin, Cattis, Sussie, Sofie, Gerd, Malin och Joanna

Nu är det ett par veckor sedan vi hade vår senaste träff, men alla har fått mejl direkt efter träffen om vilken bok vi ska läsa och här på bloggen har bilden i headern också legat länge. Jag bad också alla som läst en bok med någon siffra i titeln, vilket var sommarens tema, att mejla mig titel författarnamnet och ett kort omdöme på en eller två meningar, men det har fortfarande inte en enda gjort, så nu skriver jag detta blogginlägg ändå och så får jag lägga till något i efterhand, om det till äventyrs dyker upp något i min mejlkorg framöver.

Vi pratade visserligen om flera böcker när vi sågs, men eftersom alla läst olika böcker och jag inte förde anteckningar under kvällen utan istället bad att få lite info via mejl, så kan jag inte redogöra för varje bok som någon annan läst eller lyssnat på. Däremot kan jag skriva lite om den jag själv valde och som jag absolut rekommenderar andra att läsa eller lyssna på.

För egen del föredrog jag att läsa den som fysisk bok för den innehöll en hel del olika karaktärer och hade ett väldigt högt tempo. Boken hette De sju nycklarna och är skriven av Åsa Schwartz. Den handlar om att det finns sju personer i olika länder som har de viktiga nycklarna till internet. En gång i kvartalet träffas de i Washington för att uppdatera systemet som styr internet. Om de inte gör det kommer allt att gå åt pipan och få effekter för oss alla. Rebecca heter den svenska kvinna som är en av de sju utvalda och hon vaknar av att en pistol pressas mot huvudet medan någon väser "The key". Sedan händer massor av spännande saker och det är svårt att lägga ifrån sig boken.

Visserligen är det en fiktiv berättelse, men det finns faktiskt sju personer i världen som har denna extremt värdefulla nyckel och en av dem är en svensk kvinna. Dock heter hon Anne-Marie Eklund Löwinder och mer om det kan man läsa här.

Vi summerade också våra somrar och det var en hel del dramatik vi kunde berätta om. Allt ifrån benbrott, ryggproblem och borrelia på den negativa sidan till glada nyheter om förlovningar hos ett par av våra barn. Det låter lite festligt att två av våra barn förlovat sig, dock inte med varandra, men trots att de båda är vuxna kommer de ändå rent släktmässigt alltid att vara våra barn. Vi är i alla fall glada för deras skull och önskar dem all lycka i världen.

Andra barn har börja plugga på universitetet, så det märks att tiden går och våra små telningar är inte så små längre.

Under september ska vi läsa Drottningklockan av Elisabeth Öhman och kvällens värdinna valde den sedan hon läst en positiv recension av den, så det ska bli intressant att läsa den. Lite extra kul för mig eftersom jag träffade Elisabeth på Halländsk bokmässa förra året och pratade en del med henne då. Snygg framsida också!

När det gäller framtidens träffar är det inte så lång framförhållning på bloggen nu, men det beror på pauser och annat, så vi får lite grann ta det som det kommer utifrån den ordinarie turlistan. Säg gärna till i god tid om det finns önskemål om något speciellt. Vi kör dock som vanligt med att vi ses den första onsdagen i månaden, så den biten är det inga bekymmer med. Frågan är mer om var vi ses.

Sista helgen i september är det som vanligt dags för den stora Bokmässan i Göteborg och det har blivit något av en tradition att flera från bokcirkeln träffas på fredagen och går dit tillsammans. Själv kommer jag att ännu en gång stå i Grim förlags monter B04:79 och blir alltid lika glad när det kommer trevliga besökare dit, så varmt välkomna dit. Precis som förra året finns möjlighet att köpa rabatterade biljetter via förlaget, så det är bara att höra av sig om man är intresserad av detta. Planen är att detta är sista gången Grim förlag ställer ut på mässan, så nästa år räknar jag med att vara vanlig besökare jag med. På bilden ser ni förlagets två nyaste böcker och så mina, som alltid får hänga med på mässan.

Hoppas vi ses på Bokmässan, annars ses vi förhoppningsvis på nästa träff som är den 2 oktober!




Kommentarer

Populära inlägg