En fallen man och Kirin - två bra boktips



Det är inte varje dag som två bra böcker släpps, men idag är det faktiskt så och då måste jag skriva om dem samma dag. Båda böckerna kommer ut på Hoi förlag och innan jag skriver mer om var och en måste jag säga att båda böckerna är så snygga. Det är så roligt att få hem så snygga böcker i brevlådan. 


Först ut är Håkan Lindgren som kommer med en välskriven och tankeväckande roman som heter En fallen man. Oscar är it-chef på ett hotell i Göteborg och hamnar i koma efter ett fall på sjätte våningen. När han väl vaknar upp ur koman är det ingen som vet att han faktiskt vaknat och är medveten om allt som händer och sker runt omkring honom. Han hör allt, men kan själv inte vare sig tala eller röra sig. Han får höra så många saker att han börjar fundera på om fallet verkligen var en olycka. Kanske var det i själva verket någon som knuffade honom? Men i så fall, vem? Har han fiender som skulle kunna göra något sådant?

Det är läskig tanke att ligga där och höra allt men ändå inte själv kunna förmedla sig, tycker jag. En fallen man är en komplex berättelse full av spännande ingredienser som vänskap, otrohet, prostitution och familjehemligheter och man får hänga med i svängarna när Håkan berättar sin historia. Jag har varit redaktör för boken och jag uppskattar verkligen när författaren tänker många tankar på en gång men ändå skriver med ett fantastiskt fin flyt. Mycket riktigt skrev BTJ, vars omdöme ligger till grund för bibliotekariernas inköp till landets bibliotek, så här om denna rafflande roman:

En fallen man är en originellt inramad underhållningsroman som kombinerar klassisk pusseldeckarintrig med farsartad förväxlingskomedi och erotiska thrillerinslag. Från intrigens blytunga dramatiska fond förmår författare utvinna såväl gott om sorglösa inslag som åtskillig spänning.
Omdömet finns med i BTJ-häfte nr 18 2020 och det är Kristofer Flensmarck som läst och recenserat. Och jag håller helt med. Det är en både dramatisk och spännande roman samtidigt som den är lättsam och underhållande. En grym mix, helt enkelt. Passar perfekt så här i början av hösten när det är dags att slå sig ner i fåtöljen med en kopp te, en gosig filt och en bra bok. 


Nästa boksläpp för dagen är Isabelle Törnqvists Kirin. Det är den andra och efterlängtade delen i fantasytrilogin Enigma. Isabelle har skapat en alldeles egen värld där Svala är huvudperson. I den första delen, som heter Fågeln, får vi lära känna Svala redan när hon är barn. Tolvåriga Svala vill inte göra det som förväntas av henne (föda barn och ta värvning i armén) utan hon vill gå sin egen väg och dessutom få stopp på det eländiga krig som rasat i landet så länge någon kan minnas. En mycket speciell fågel, Ho-o,  på en särskild plats i skogen hjälper Svala att utveckla magiska förmågor och hon har också bäste vännen Ahren vid sin sida. 

I slutet av Fågeln skiljs Svala och Ahren åt och när uppföljaren börjar har det gått tre år sedan de sågs senast. Svala märker direkt att Ahren har förändrats under årens lopp. I landet har kejsare CC tagit makten och hans dödsherdar sprider skräck bland invånarna. Fågeln Ho-o är borta, men enhörningen Kirin dyker upp istället. Kirin är en underbar karaktär och när man är i Isabelles alldeles egen värld är man verkligen där. Hon har målat upp allt så väl att man blir alltmer övertygad om att landet Shabala finns på riktigt. 

Både Fågeln och Kirin är stundtals brutala och våldsamma, men det är heller inget lätt liv folket har, så våldet fyller sin funktion. Isabelle är född 1994, men trots sin relativa ungdom har hon redan hittat sitt alldeles eget sätt att skriva. Det är otroligt roligt för mig som redaktör att se. När jag hade läst några få sidor in i Kirin kände jag tydligt igen Isabelles stil och såg fram emot att få läsa hela berättelsen för jag vill verkligen veta hur det ska gå för Svala och Ahren. 


När jag fick läsa recensionen av Clas Svahn, även den finns med i BTJ-häfte nr 18 2020, blev jag så otroligt glad för Isabelles skull för hon fick högsta betyg och dessutom dessa fina ord:

Törnqvist fortsätter att teckna trovärdiga personporträtt och skriver effektivt och flyhänt på ett medryckande och hela tiden intresseväckande sätt utan att förenkla, och med ett djup som lockar läsaren vidare i texten. En spännande upplösning väntar!

Jag håller helt med recensenten. Och om Isabelle håller tempot uppe får vi säkert läsa hur det går i den tredje och avlutade delen om ett år. Det ser jag fram emot!

Bäste Håkan och bästa Isabelle, stort GRATTIS till era fina böcker som släpps denna vackra septemberdag! Och grattis till alla er läsare som har dessa pärlor att upptäcka!

Kommentarer

Populära inlägg