Tankar kring Bortvald


Bortvald av Helen Lindell är en mycket gripande berättelse, baserad på verkliga händelser och skildrar Helens egen uppväxt fram tills att hon är en ung vuxen. Boken är utgiven på författarens eget förlag Marell förlag och under Bokmässan i Göteborg i höstas intervjuade jag henne, som öppenhjärtigt berättade om både bakgrunden till boken och hur det var att skriva ner den.

I boken kallar hon sig Marlen och vi får följa hennes trassliga uppväxt, där allt en dag förändras när Marlen berättat på BUP om hur hon har det hemma. Marlens mamma påstår att hennes dotter ljuger och de sociala myndigheter väljer att gå på mammans linje. Istället för att hjälpa den olyckliga flickan placeras hon i fosterhem och även om hennes liv innan inte heller var en dans på rosor förändras det nu fullständigt.

Hon blir bortvald av sin egen mamma.

Under årens lopp bor hon hos olika familjer och hon sviks gång på gång av samhället och sin egen familj. Det är plågsam läsning, men trots att jag ryser av obehag mest hela tiden kan jag inte lägga ifrån mig boken. Jag måste få veta hur det går för henne och jag dras in i hennes liv, där hon blottar hela sitt inre.

Författare som skriver självbiografier lämnar ut sin omgivning mycket och det gör även Helen, men hon lämnar ut sig själv ännu mer. Obarmhärtigt och skoningslöst berättar hon om felval som hon gjort och vad det kostat henne. Till skillnad från de sociala myndigheterna blir jag helt övertygad om att Helen inte ljuger om någonting och det smärtar mig att allt är sant.

Språket flyter på enkelt och ledigt och som läsare kommer man nära Marlen just genom det raka berättandet. Allt är befriande osentimentalt skildrat och eftersom historien är berättad i kronologisk ordning är det lätt att följa med i turerna. Jag känner verkligen sympati för denna vilsna flicka som gång på gång söker bekräftelse och kärlek och lika ofta blir sviken och besviken.

Helen Lindell skriver på ytterligare en bok, som tar vid där den första slutar, och jag kommer definitivt att läsa den också.

Kommentarer

Anonym sa…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Unknown sa…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

Populära inlägg