Pojken som följer sin skugga av Kadir Meral

Pojken som följer sin skugga är Kadir Merals debutroman och vilken fantastisk debut det är. Att inleda sin författarkarriär med en sådan pärla är få förunnat, men så ligger det också mycket arbete och kärlek bakom. Som redaktör läser man ofta ett och samma manus flera gånger, så att den färdiga boken ska bli bra som den någonsin kan.

Ett par dagar innan deadline läste jag, som varit redaktör för just denna fina bok, hela manuset en sista gång. Vid det laget visste jag exakt vad som skulle hända, men det var ändå trevlig läsning och jag tyckte mycket om att umgås med huvudkaraktären Memo samt hans familj och vänner. När jag kom till en speciell scen, som jag tyckte mycket om redan vid första läsningen, var det som att trycka på en knapp. Trots att jag visste exakt varthän det barkade fylldes mina ögon med tårar. Det var så fint och samtidigt så otroligt sorgligt. Åh nej! skrek mitt inre fast jag visste att det skulle ske.

Att kunna beröra en läsare så är verkligen något att vara stolt över. Särskilt om läsaren är en kritisk redaktör som jag. Efter den genomläsningen var jag säker på att jag inte skulle vara den enda som skulle komma att bli berörd. Memo var redo för världen - det var min absoluta övertygelse.

Och jag fick rätt. När boken var tryckt och klar skickade Hoi förlag om vanligt ett exemplar till BTJ, som skriver omdömen om de flesta böcker som ges ut i Sverige. Dessa omdömen skickas sedan ut till samtliga bibliotek i landet och ligger till grund för bibliotekens inköp. En positiv recension betyder mycket för bibliotekariernas vilja att köpa in boken så därför är varje ord i den korta recensionen viktigt och värdefullt.

Jag kan utan överdrift säga att jag ryste över hela kroppen när jag läste vad lektören Staffan Wennerlund skrev i BTJ-häfte nr 9, 2019. Tyvärr får jag inte citera hela den fantastiska recensionen, men jag måste dela med mig av det allra bästa:

"Det är en mycket välskriven, viktig men framför allt vacker roman om kärlek som Kadir Meral skrivit /.../ På ett spänstigt och rikt språk, kryddat med lite kurdiska och Rinkebysvenska, skildras livet i två skilda världar, med olika regler och normsystem. Person- och miljöskildringarna är alldeles utmärkta i denna mycket angelägna, inkännande ungdomsroman som varmt rekommenderas ..."

Vilka underbara ord! Och jag kunde inte hålla med mer!

Nu när ni vet vilken fantastisk bok det faktiskt är kanske ni vill veta lite vad den handlar om också. Vi får följa Memo, som kom till Sverige från en kurdisk by som tonåring, från studentdagen och en tid framöver då han börjar plugga till lärare på universitetet. Där träffar han den svenska flickan Amanda, som han genast blir förälskad i. Hans föräldrar är dessvärre inte lika förtjusta som han över det som sker. De tycker att han överger sin kultur och en dag tvingar de honom att välja mellan sin flickvän och familjen.

Det blir en turbulent tid för Memo, för samtidigt som föräldrarna ställer krav på honom kallar kompisarna honom svikare. Livet i Orten, närmare bestämt Angered, är inte enkelt och med fingertoppskänsla låter Kadir oss följa med bland paraboler, väldoftande grytor och tentafester. 

För några dagar sedan var det releasefest för Pojken som följer sin skugga och Kadir berättade då om sitt idoga arbete med boken. Inför alla gäster tackade han mig som redaktör och jag blev så rörd över hans generösa ord. Trots att jag är en riktig petmoster, som alltid genererar merjobb för alla författare, uppskattade han ändå mina kommentarer och jag är så tacksam och glad över att jag fått arbeta med denna fina bok. Vartenda ord och varenda känsla andas Kadir och allt känns så äkta och sant. Kadir har sin alldeles egen röst och han och Memo skapade verkligen magi tillsammans.

Man har ju alltid med sig en present på en releasefest och den här gången tog jag med mig krukväxten som heter Svärmors tunga, för den passade ju mig som vass redaktör ganska bra, även om jag är glad över att Kadir inte enbart ser den vassa sidan utan också den som växer och är grön, fin och levande. Mycket symbolik i denna present!

Visserligen är den primära målgruppen för Pojken som följer sin skugga unga vuxna, men precis som lektören Staffan Wennerlund påpekade passar den även vuxna. Det är ju framför allt en "vacker roman om kärlek som Kadir Meral skrivit" och vem kan motstå en sådan?

Kommentarer

Populära inlägg