Längden av ett ögonblick av Frida Herrgård

Vad skulle du göra om du vaknar en morgon och upptäcker att en främmande man tagit sig in i ditt låsta radhus och hotar dig med kniv? En av dina egna köksknivar dessutom. Samtidigt ligger din lilla dotter och din svärmor och sover på ovanvåningen. Vem är den illaluktande mannen och vad gör han hos dig? Hur kom han in? Vad vill han?

Det här är precis vad som händer J i Frida Herrgårds debutroman Längden av ett ögonblick. Grunden till berättelsen är alltså smått surrealistisk och väldigt otäck, men allteftersom man läser förstår man vad som hänt och vad mannen gör där. 

J följer motvilligt D till köket och sittande vid köksbordet berättar han om sitt liv. Hon dras in i hans tragiska historia och det gör man även som läsare. Från att ha tyckt att D enbart är en hotfull, hemsk och ofräsch person fattar man som läsare sympatier för honom.

Frida är otroligt skicklig på att fördjupa karaktärerna och leda oss läsare precis dit hon vill ha oss. Det är omöjligt att inte dras in i denna psykologiska och berörande roman som i grunden handlar om hur vi lever våra liv, vad som egentligen är viktigt i livet och hur vi reagerar när vi ställs inför det allra svåraste. 

Språket är lättillgängligt på ett rakt och okomplicerat vis. Sättet Frida skriver på gör att man å ena sidan flyger fram över sidorna och å andra sidan samtidigt reflekterar över livets svåra frågor. Det blir en mix som man sällan upplever som läsare. 

Jag har haft den stora förmånen att få vara redaktör för Längden av ett ögonblick och i samma sekund som jag såg titeln, som jag genast föll för, hoppades jag så att boken skulle vara riktigt bra. En så vacker och tänkvärd titel bara måste ha ett lika tänkvärt och intressant innehåll. Och jag blev inte besviken. Tvärtom - det är en fantastisk berättelse som det är svårt att släppa tankarna på. 

Idag släpps romanen på Hoi förlag och jag önskar så att den får många läsare. I bokcirkeln har vi många gånger genom åren pratat om att författaren borde ha strukit sisådär 100 sidor i mitten, men så är det inte alls här. Boken är endast på 190 sidor och varenda sida är viktig. Jag skrev tidigt under vårt samarbete till Frida att jag tyckte att det var så bra och faktiskt också modigt att låta den vara förhållandevis kort. Det blir en speciell intensitet i en bok som inte svävar ut till både höger och vänster utan hela tiden håller sig till exakt det som ska berättas. 

Frida Herrgård bor i Stockholm, men för ett par veckor sedan var hon på besök bara någon mil från mig och då passade vi på att ses. Hon bjöd på hembakade semlor som vi åt utomhus och det var otroligt roligt att ses. Självklart passade jag på att ta några bilder som jag skulle kunna använda här. 

Längden av ett ögonblick är en fantastisk bok som passar de allra flesta, skulle jag vilja säga, men kanske ändå allra mest kvinnor i alla åldrar, eftersom J är kvinna. Åtminstone har jag väldigt lätt för att sätta mig in i hennes utsatta situation då hennes man är bortrest och hon ensam bär ansvaret för både sin, sin dotters och svärmoderns säkerhet. Det finns ett generöst smakprov på 22 sidor och läs gärna det för att få en uppfattning denna välskrivna och gripande pärla. Boken finns även som ljudbok på olika streamingtjänster. 



Kommentarer

Populära inlägg