Bokstavsbyggarna av Jan Tern


Bokstavsbyggarna av Jan Tern är två riktigt underhållande, genomtänkta och charmiga böcker för barn som precis håller på att lära sig bokstäverna. Båda böckerna har ett uppslag per bokstav och den ena boken är en klassisk läsebok medan den andra är en övningsbok där barnet själv ska fylla i bokstäver, binda ihop punkter och hitta gömda bokstäver. 


Varje bokstav inleds med en vers på rim och vi får bland annat stifta bekantskap med grodan Greta, spindeln Samira och zebran Zlatan. Efter versen kommer kluriga fakta om varje djur och här vågar jag lova att det inte enbart är barnen som lär sig nya saker utan det gör vuxna också. Visste du till exempel att havsuttern har världens tätaste päls, att en örn kan se en hare på fyra kilometers avstånd eller att vissa ormarter klarar sig i mer än ett helt år efter en enda rejäl måltid?

När jag fick frågan om att vara redaktör för dessa fina barnböcker nappade jag direkt för dels tycker jag rent generellt mycket om barnböcker som blandar underhållning med kunskap (edutainment, fick jag lära mig att det heter) och dels var de både finurliga och snyggt illustrerade. 


Barnen får genom böckerna träna både hörsel och syn och dessutom sitt logiska tänkande. När de tagit sig igenom hela alfabetet finns ett diplom längst bak i övningsboken och då blir barnet en diplomerad bokstavsbyggare och det är minsann inte illa.

Jan Tern har många strängar på sin lyra och är en flitigt anlitad föreläsare, men har också skrivit flera böcker inom skilda områden. Bland annat kom hans första feelgoodroman Ordblond 2017. Förutom att han ville att läsaren/lyssnaren skulle skratta och må bra av boken ville han bidra till ökad kunskap kring dyslexi. Huvudkaraktären Emma i boken har nämligen dyslexi. Då föddes idén till Bokstavsbyggarna för i romanen är Emma med och skapar just en barnbok.

Bokstavsbyggarna rekommenderar jag till vetgiriga barn i lågstadieåldern och lite extra till barn som tycker att det är en aning knivigt att läsa och skriva. Här finns en tydlig lekfullhet och många kreativa sätt att arbeta med bokstäver. 

Jag tycker ju att bokstäver är precis så kul och spännande som det verkar vara i Bokstavsbyggarna så i min värld är detta två utmärkta böcker! 

Kommentarer

Populära inlägg