Charmig Holger på hummerfiske


I samband med Bokmässan upptäckte jag den här fina barnboken, Holger på hummerfiske, med text och bild av Ingela Nilsson. Vi stod båda i Egenutgivarnas monter och Ingelas familj hjälpte till att göra lite extra reklam för Holger genom att klä sig passande och promenera runt med självaste Holger på mässan.

Ingelas familj var levande reklampelare på Bokmässan.

Ingela har både skrivande och fotograferande som sina stora intressen och i den här barnboken kombinerar hon båda. Dockorna Holger och hans kompis Harry är designade av Rubens barn och fick spela huvudrollerna tillsammans med Holgers farfar i denna trevliga berättelse.

Holger och hans kompis Harry ska fiska hummer för första gången.

Det är inte enbart en trevlig liten historia, utan man får som läsare också veta en hel del om hummerfiskets ädla konst. Det är definitivt en mycket fin bok till barn i åldrarna 3-6 år och jag skulle gärna köpt en till mina barn om de varit lite yngre och jag hittat boken i en butik.

På ett uppslag består höger sida av en bild medan vänster sida tar hand om texten. Det är olika mycket text på sidorna, men hela tiden ett bra språk och det känns alltid som lagom mycket text. Även de gånger när det bara är fyra korta meningar text känns det lagom. Boken lämpar sig mycket väl som godnattsaga med sin lättsamma ton och jag gillar att man också lär sig något.

Ingela Nilsson med Harry på Bokmässan.

Min enda invändning är att det står att Harry kommer från Afrika och "det är ett land långt borta". Nja, det är en världsdel, inte ett land, om man ska vara petig. Men bortsett från denna detalj är det en ljuvlig historia och jag kan numera malla mig med att jag vet vad yx är.

Det visste jag inte innan.




Kommentarer

Populära inlägg