Julklappstips till bokälskare


En bok är den perfekta julklappen ur många synvinklar och av många skäl, tycker jag.
  • Den är lätt att slå in tack vare sin behändiga och kvadratiska form. (Mycket lättare än att slå in ett innebandymål med tillhörande boll och klubba, skulle nog den stackars flicka som kämpade med just detta i ett köpcentrum nära mig tycka. Jag kunde inte låta bli att le medlidsamt mot henne och sympatisucka lite.)
  • Den varar länge. (Har man ont om tid varar den till och med längre än man skulle önska.)
  • Valet av bok känns personligt. (Jag kan fundera i veckor på vem som ska få vilken bok.)
  • Boken ger läsaren tillgång till världar som hen annars aldrig skulle kunnat besöka eller ens vetat om att de fanns. (Finns det något härligare än att få gå in i en högljudd storstad med polisbilar som tjuter eller sitta på en sandstrand och känna medelhavsbrisen fläkta i håret - fast man egentligen sitter hemma i soffan med yllesockorna på?)
  • Läsaren får utmana sina egna tankar om livet och verkligheten genom någon annans öppna ögon. (De gånger jag har läst en bok som förändrat min syn på världen har varit helt magiska ögonblick - en insikt som gjort mig mer ödmjuk och skapat mer förståelse för vår värld och alla människor som lever i den.)
  • Eller så är det ren och skär underhållning som får läsaren att dra på munnen, rysa en smula, le igenkännande eller kanske fälla en tår mot slutet. (Oavsett vad boken ger ger den något - det räcker.)

Just idag vill jag passa på att komma med tre fina boktips.

Äntligen har Kaj Karlssons uppföljare till succédebuten Operation Nordvind  från 2011 kommit. Parsifal Direktivet är en perfekt julklapp till alla som gillar smarta thrillers. Författaren är mycket generös med provläsningsavsnitt, så om du inte vågar beställa här direkt kan du börja med att provläsa 120 sidor här. Själv har jag boken i min priohög i bokhyllan och jag ser mycket fram emot att få slå mig ner med med den i sällskap av en mugg glögg som kan matcha den snygga, röda utsidan.

När vi läste Operation Nordvind i bokcirkeln förra året tyckte vi att det var en bra bok, men det roligaste var att ett par av våra män formligen kastat sig över boken, tokläst halva natten och älskat den. Det har inte hänt någon annan gång under våra elva år som bokcirkel, så det tyckte vi alla var ganska festligt. De borde jubla åt att den fristående andra delen kommit ut på marknaden i så lagom tid inför jul.

Mina två andra tips hänger ihop. Det är nämligen min egen roman Närmare dig tillsammans med min förläggare Annika Bengtssons Kråkprinsessan som nu kan köpas som ett enda härligt bokpaket direkt från Grim förlag till det facila priset av 130 kronor för båda böckerna inklusive porto. Dessa båda böcker är förlagets storsäljare under 2013 och det vill vi fira genom att erbjuda dem båda till ett kanonpris. Båda böckerna har som en liten gemensam nämnare att de handlar om kvinnor som drabbats av olika händelser i livet och nu kämpar de för att komma på fötter igen.

Det finns ett provläsningsavsnitt på Närmare dig och vill du beställa bokpaketet mejlar du till info@grimforlag.se, så tar Annika gärna ytterligare en promenad till brevlådan.

Det var dagens tre grymma boktips - det kan komma fler en annan vacker dag inför jul.




Kommentarer

Populära inlägg