Upptäcka franska vingårdar


Idag kom två spännande böcker på posten och ivrigt slet jag upp paketet (såklart). De båda böckerna var något mindre än jag räknat med, men det var faktiskt bara ett plus, för jag har svårt för stora klumpiga böcker. Särskilt om de är inbundna, för då blir de onödigt tunga att hålla i.

Extra lämpligt är formatet med tanke på att man med fördel kan packa med sig boken när man ska på resa. Då får den enkelt plats i resväskan utan att väskan börjar väga ett halvt ton.

Och insidan! Insidan är väldigt snyggt layoutad (med en läcker accentfärg för olika typer av drycker) och utan att ha hunnit läsa hela (jag öppnade ju paketet för mindre än en timme sedan) kan jag redan nu säga att upplägget är oerhört pedagogiskt och genomtänkt och följer en kronologisk logik.

Vad är det då för böcker jag har köpt och hur kan jag vara så galen att jag köper två utan att ens ha sett dem IRL? (Jodå, jag fattar att bilden ovan har gett en hygglig ledtråd, så troligen är det helt uppenbart vilka böcker det handlar om.)

Japp, det är mycket riktigt Upptäcka franska vingårdar av Helena Trotzenfeldt och Mikael Lind. Via internet har jag fått upp ögonen för boken och när jag insåg hur billig den var (en inbunden, sprillans ny bok för 150 kronor inklusive frakt!) bestämde jag mig på en sekund. Jag ville definitivt ha en själv (en liten dröm jag har är faktiskt att få åka på vingårdsresa och ännu hellre äga några egna vinrankor som det kan bli vin av vad det lider) och så vill jag ge bort en till ett par släktingar, som absolut skulle uppskatta en bok som denna, eftersom mannen är munskänk och en riktig vinkännare.

Jag har hunnit läsa lite snabbt i boken och där finns (förutom all matnyttig information om olika vinsorter, hur och var man kan bo och om det finns något för barnen att göra i närheten) små heta tips som att det inte räcker med att säga chèvre om man vill ha getost i Frankrike, för det betyder bara get och man skulle nog bli lite snopen om man får in en hel sådan, och att maten i Alsace inte liknar någon annan fransk mat.

Och du, tyckte du att det var jobbigt med fonetisk skrift i skolan? Eller tycker du att franskan är svår att uttala? Då kan jag verkligen rekommendera sidan 142-143. Det är en fullständigt lysande parlör för oss som kan svenska. Eller vad sägs om att det franska ordet château, som betyder slott, uttalas sjatt-å. Det är ju bara så klockrent att jag skrattar och nickar samtidigt.

Upptäcka franska gårdar är ett givet julklappstips till alla som älskar vin och är intresserade av mer kring den ljuva drycken än att bara svepa den.







Kommentarer

Populära inlägg