Gästbloggare Ingrid Elfberg


Idag är det dags för ett gästbloggsinlägg igen och den här gången är det Ingrid Elfbergs tur. Vi är ett antal författare som både skriver böcker och bloggar och sedan några veckor tillbaka hälsar vi på hos varandra. Idag hälsar Ingrid på hos mig och jag blir så intresserad av hennes böcker. Nog verkar de intressanta?

Tusen tack, Ingrid, för att du ville hälsa på hos mig!


Jag heter Ingrid Elfberg och skriver det som brukar beskrivas som psykologiska thrillers.

Gud som haver

Min första roman ”Gud som haver” kom ut 2009 och utspelas i nutid med Göteborg som huvudmiljö.
Idén till boken kom till mig långt innan dess, genom en god vän som nyss blivit pappa. Vi fikade och plötsligt berättar han att han läst om sexuella övergrepp mot små barn på en förskola i mellansverige. Han var, precis som jag, äcklad och upprörd men det som fastnade hos mig var ursinnet när han förklarade att om någon rörde hans son så skulle han döda denne. Och jag insåg att han menade fullt allvar.

Kort beskrivning:
Boken handlar om Eva vars son försvinner under ett obevakat ögonblick från gården där han sitter och leker i sandlådan. En ung man på sonens dagis döms senare för att ha fört bort och förgripit sig på barnet, Men när Eva får ett brev från honom där han förklarar att han är oskyldig och att den verklige gärningsmannen fortfarande går lös, ställs Evas tillvaro på ända …
Hon tvingas inte bara kämpa för sitt barn mot en osynlig motståndare som hon så småningom inser finns i deras omedelbara närhet, utan också mot sin egen familjs ovilja att ta i det som är skrämmande och obehagligt. Inte heller polisen vill engagera sig i en redan avklarad utredning. Utom en.

Jag fick många kommentarer om att ämnet var uttjatat och att ingen ville läsa om övergrepp på barn men det stämmer inte på någon punkt. Ämnet är tyvärr ständigt aktuellt och något äckel bjuder jag inte på, jag försäkrar. Men desto mer känslor och spänning.
Boken nådde trots ämnet sin publik och sålde i oerhörda 40 000 exemplar.

Press:

”Gud som haver är en av de bästa spänningsromaner jag läst på länge.” DAST Magazine
”Riktigt spännande.” GT Expressen
”Ingrid Elfberg är en stilsäker debutant och Gud som haver är en spänningsroman med mycket nerv och närvaro.” Länstidningen Östersund

Tills döden skiljer oss åt

Roman nummer två ”Tills döden skiljer oss åt” dröjde till 2013. Livet kom helt enkelt emellan på ett brutalt sätt. Jag insåg att jag bodde tillsammans med en psykopat, att barnens far var ett hot inte bara mot mig utan också mina söner och en lång, utdragen och mycket obehaglig kamp för att ta mig och barnen ur detta helvete tog sin början. Då skriver man inte så många böcker. Man överlever.
Boken är också den en psykologisk thriller med Göteborg som huvudmiljö och handlar om en kvinnas kamp för att levande ta sig ur ett destruktivt förhållande, fast med fiktiva personer och med en huvudkaraktär som jag medvetet gjort till det mest osannolika offret man kan tänka sig, en kvinnlig polis.

Jag ville på det sättet visa att även den starkaste kan bli ett offer och försöka slå hål på myten att det är en viss sorts kvinnor som hamnar i våldsamma relationer. Jag ville också i formen av en spänningsroman försöka förklara dom vidriga mekanismer som gör det så svårt och så oerhört farligt att bryta sig loss.

Kort beskrivning:

Erika som arbetar som polis i Stockholm väljer att fly från sin man som misshandlar henne både fysiskt och psykiskt. Hon har fått ett vikariat på polisen i Göteborg och får bo tillfälligt hos sin väninna Anna som hon lärde känna på polisskolan.
Men Erikas man Göran låter henne inte slippa undan så lätt utan kommer efter och börjar undergräva hennes trovärdighet och på alla sätt försöka bryta ner hennes motstånd så att hon kommer tillbaka.
På polisen i Göteborg får Erika arbeta med ett fall där en kvinna som arbetar på Stadsbyggnadskontoret försvunnit spårlöst. Till att börja med verkar det som om kvinnan försvunnit av fri vilja, att hon lämnat sin man eller sitt arbete där hon skaffat sig fiender genom att gå utanför sina befogenheter. Men så småningom visar sig fallet ha kusliga paralleller till Erikas egen verklighet.

Press
"En mycket intressant story."  3 av 5, Magnus Utvik, Gomorron Sverige. Lyssna på recensionen i sin helhet här.

"Elfberg är också suveränt skicklig när hon skildrar den växande misstron mot Erika och den ångest och klaustrofobi hon känner formligen väller ut från sidorna och tar sig in hos läsaren."  Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"Ingrid Elfberg kan berätta en historia. Det visade hon redan med debutdeckaren 'Gud som haver' och det visar hon även i uppföljaren. Här har hon dessutom valt ett ämne som aldrig upphör att vara aktuellt: Män som slår kvinnor."   Ystads Allehanda

"Kriminalhistorien är komplex och annorlunda och den sista pusselbiten får läsaren inte förrän på sista sidan."  BTJ

"Speciellt bra lyckas Ingrid Elfberg att beskriva hur Erika nästan faller samman totalt under trycket från misstänksamma arbetskamrater och det ständigt närvarande hotet från Göran. Då är det inget annat än ren panik och ångest som strålar ut från sidorna."  Gefle Dagblad

"Spännande, lättläst och viktigt om ett angeläget ämne."  Hemmets Veckotidning

"Ingrid Elfberg har god blick för vardagliga ting."  GT

Bakom masken

I en Facebookgrupp som heter Författarsällskapet uppstod idén att ge ut en novellantologi med temat Bakom masken. Den innehåller 22 noveller skrivna av 14 författare.
Noveller är ett smakligt sätt att snabbt läsa en historia, lite som att äta smågodis. I antologin, som jag varmt rekommenderar, finns noveller i alla genrer. Jag har bidragit med två av dom.

Recensioner

Det här är en härlig blandning berättelser med det gemensamma, bakom masken, som berättas på fjorton olika sätt. Jag sträckläste boken och rekommenderar den varmt. Det är härliga berättelser, oväntade upplösningar, bra språk och välgjord. Läs den!  Kim M Kimselius, Boktipset

Vad händer 2015?

Roman nummer tre föds ut till den vida bokslukarvärlden. När jag skriver det här är titeln fortfarande dess arbetstitel ”I spindelns nät” och utgivningsdatum är någonstans i augusti.
Det jag kan avslöja är att den kommer att handla om nätdejting, vårt sökande efter den stora kärleken, våra ofta orealistiska förväntningar och skeva självbilder och om dom rovdjur som lurar på oss därute i den vida webben.

Kort beskrivning:

En välkänd företagare hittas flytande i Göta älv vid Lindholmen. Han var frånskild och hade dejtat friskt på nätet. Hans hem ter sig märkligt kalt och obebott. Snart inser man att han inte är den ende nätdejtande mannen som gått ett rysligt öde till mötes.
Samtidigt får Zora hela sitt liv raserat i ett enda slag när hon oväntat får sparken från jobbet som copy på en framgångsrik reklambyrå och hennes yngre pojkvän avslutar deras mångåriga relation för en yngre kvinna. I sina försök att lappa ihop sitt trasiga liv börjar Zora nätdejta och möter en till synes perfekt man. Men snart börjar hennes föreställning om drömmannen krakelera och så försvinner också han spårlöst …

Hemsida under ombyggnad, ber om ursäkt för det ;-) Där finns en litterär vandring i spåren av Tills döden skiljer oss åt och även ett litet smakprov att läsa för den som är nyfiken. Kika under Böcker. Där finns också skrivtips och en blogg.

Facebooksida

Kommentarer

Populära inlägg