Boktips från författare

Dukat för bokcirkelträff hemma hos mig.


På Facebook finns en grupp som heter Författare på Facebook och i den är jag medlem tillsammans med över 1 700 andra skrivande människor. När det nu snart blir min tur att välja månadens bokcirkelbok (5 februari) kom jag på den innovativa idén att be medlemmarna i gruppen om boktips, för på så sätt borde jag få tips om böcker som ligger utanför de traditionella topplistorna men ändå är väldigt läsvärda.

Och förslagen regnade in. Det var så härligt och spännande att läsa alla olika förslag som kom och även om jag tyvärr inte kan välja alla som månadens bok finns det så många fina tips att jag bara måste få dela med mig av dem.

Några böcker föll bort direkt av den anledningen att vi har bestämt oss för att välja pocketböcker och långt ifrån alla förslag var pocketböcker, tyvärr. Jag hade skrivit kravet redan i mitt inlägg i gruppen, men jag förstår att det var frestande att föreslå även andra böcker och att tipsa om smalare litteratur utgivna på mindre eller egna förlag är ju också ett sätt att komma bort från topplistorna, så det var faktiskt ett skäl till att jag nu väljer att skriva detta blogginlägg.

Kanske kan jag hjälpa till att sprida nya, intressanta titlar på detta vis och det gör jag mer än gärna. Det finns så många bra böcker som är värda fler läsare!

För att det inte skulle ta alltför lång tid för mig att hitta alla föreslagna titlar valde jag helt enkelt att söka efter dem på Adlibris, så om jag skriver att jag inte hittat boken som nämns så beror det på att jag generellt tillåtit mig denna begränsning. I de fall när någon länkat till sin egen hemsida har jag kunnat välja den istället, men då har det varit lätt att klicka och inte krävt någon större deckartalang av mig.

Jag hoppas att alla länkar ska funka. Rubrikerna är nämligen länkar, så det har varit en del pyssel. 

Nog babblat. Jag vet att jag tenderar att bli galet mångordig, men så går det när jag vill förklara och vill att alla ska förstå. Nu kör vi på tipsen istället! Som för övrigt finns i den ordning de kom in, för att jag ska kunna checka av att alla kommer med. Om någon ändå är förlorad längs vägen ber jag redan nu om ursäkt.

Ett spännande boktips på en bok jag gärna skulle läsa. Annorlunda och lockande.


Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood
Denna bok hittade jag inte, men annat av samma författare fann jag.

Min vän smärtan av Gunnel Saric
Kan den långvariga smärtan ha en mening? frågar sig författaren. Näää, vill jag spontant ropa, men blir ändå nyfiken på denna bok. Jag har en nära vän med kronisk smärta och ska tipsa henne om boken. Dock ingen pocket, så den föll utanför bokcirkelramen.


Vi har läst Kollektivt självmord i bokcirkeln tidigare och Paasilinna är en rolig författare – i lagom doser, tycker jag.

En diktsamling med både humor och allvar står det. Och lyckan i att upptäcka ordet "solkatt". Skriven av en kvinna som flyttat från forna Jugoslavien till Sverige. Intressant för mig som älskar språk, men ingen pocket och dessutom vill jag gärna välja en roman.

Författaren är född i Korea och kom till Sverige som adoptivbarn när han var liten. I hela sitt liv har han kallats kinesjävel. Den här var den som jag velade mellan innan jag till slut valde en annan. Jag ska absolut läsa den här med och den kom ut precis i veckan så mer rykande färsk kan den inte bli. Jag tror att detta är en otroligt bra, tankeväckande och intressant bok och jag gillar redan Patrik Lundbergs sätt att skriva efter att ha läst många av hans utmärka krönikor. Nu är det min förhoppning att någon annan av de kloka kvinnorna i bokcirkeln väljer just denna bok för jag tror att den, precis som den jag valde, passar väldigt bra att diskutera. Annars tänker jag läsa den i vilket fall, för den är redan beställd.


Hehe, kul med tips om min egen roman, såklart, men det är en storpocket så det blir inget med det. Jag är hård även mot mig själv. Pocket ska det vara.

En kärlek så stor att den inte längre går att beskriva
När du vaknar har jag gått av Camilla Kronholm

Båda titlarna av skriva av Camilla Kronholm men jag hittar bara den senare på Adlibris. Om monstret fibromyalgi. Av det lilla jag kan läsa om boken verkar den ha ett vackert språk och det tycker jag mycket om. Dock ingen pocketbok.

Bejaka mina lustar? Reflektera över livet? Läsa texter med dubbla budskap? Jamenvisst, detta låter som en bok som skulle passa mig perfekt. Jag lägger den genast i min lite-senare-hög. Jättekul med helt nya tips av för mig okända författare!

Denna bok läste vi för några månader sedan och vi tyckte att den inledningsvis var rolig och tänkvärd, men tycker nog att den riktar sig till lite yngre kvinnor. Vi har redan själv tänkt ungefär samma sak för länge sedan...

Ny bekantskap för mig och jag tror minsann att jag ska köpa den till min svärmor i födelsedagspresent. Inte för att hon är singel och behöver hitta kärleken på äldre dar, men tror att hon kan gilla den.

En finstämd roman om att oväntat bli lämnad av sin man och hitta en ny väg i livet. Längre recension kommer framöver, för denna har jag redan läst och det är dessutom ingen pocket. Men ett bra tips för alla som gillar att läsa om relationer. Och med en av de snyggaste framsidor jag någonsin sett.


Kul med tips på klassiker och jag rekommenderar också den här. Mycket bra och tänkvärd bok som jag läste för nästan tjugo år sedan och fortfarande tänker på ibland. Kanske kan passa som sommarläsning någon gång? Då väljer vi ett tema eller en klassiker. Jag ska faktiskt föreslå den.


En bok jag blivit så nyfiken på att jag redan har köpt den. Framöver kommer en recension här av den och priset (endast 69 kronor) gjorde att den faktiskt var med i slutstriden trots att det inte är en traditionell pocket. Jag gillar ett visst mått av galenskap i livet och utan att ha läst den så får jag lite galna vibbar - på ett positivt sätt.


Jag har läst om alla tre böckerna och uppskattar alltid förslag på böcker som är okända för mig, så vem vet vad som händer i framtiden? Kan blir någon annan intresserad också?


På Adlibris hittar jag enbart boken om Micke Dubois och hade den funnits som pocket hade den kunnat vara ett alternativ, för jag har alltid tyckt om Micke Dubois och har många fina och roliga bilder på honom sedan min tid som nöjesreporter och fotograf på en lokaltidning. Jag blev mycket berörd när jag hörde att han tagit sitt liv och det faktum att boken är skriven av en av hans nära vänner gör att mitt intresse för den ökar.

Jag har hört mycket positivt om denna bok och vill gärna läsa den framöver. Det är alltid spännande att läsa om unga kvinnor och den här utspelar sig på 30-40-talet. Dessvärre föll den utanför ramen denna gång, eftersom det inte är en pocket. 

Ännu en bok som var med i den absoluta slutstriden. Den verkar både tänkvärd, gripande och intressant. Ett plus att författaren är från Japan. Vår erfarenhet i bokcirkeln är att många utländska författare är särskilt spännande att läsa för att de ger ett annat perspektiv.

Författaren följer upp Yarden med denna roman. Jag har Yarden, men har faktiskt prioriterat ner den på min läslista hela tiden, så den är fortfarande oläst och därför känns uppföljaren inte jätteintressant, trots att han fått fina recensioner ...


Tusen och en natt
Ännu ett förslag på klassiker som skulle kunna passa under ett sommaruppehåll om man hittar en bra utgåva. Det var svårt att hitta när jag googlade men det kanske kan lösa sig. 

Det låter som en intressant och annorlunda historia. Ett bra tips till mig själv, och säkert till andra. Med tanke på att handlingen utspelar sig under endast tolv dagar känns det som om det kan bli en ganska tillspetsad historia. Kul titel också. Dock ingen pocket.

Jar har läst Kedjor känns bara när du rör dig av denna författare och den andra delen kommer senare i år. Förlora för att vinna är dock den första boken i en helt ny serie. Eva skriver bra, lättläst och tänkvärt, men det är en ungdomsbok (och heller ingen pocket) och då känner jag inte att vi är i den rätta målgruppen för att få ut så mycket som möjligt av månadens bokcirkelbok. Det är en rymdhistoria med fantasykänsla och jag rekommenderar gärna serien till mina egna barn och även till andras. 

Författaren är polisinspektör, arbetar som brottsutredare och skriver nu också kriminalromaner. Kan vara intressant med tanke på bakgrunden, men jag väljer inte ofta deckare självmant och dessa är inga pocketböcker. Men för alla som gillar kriminalromaner kanske det är ett hett tips?

En roman om författaren själv och han är ju känd för de allra flesta av oss. Jag blir väldigt nyfiken på denna bok, men dessvärre är den slut för tillfället och dessutom är den ovanligt dyr för att vara en pocket på Adlibris, 114 kronor.

Olof är 15 år och börjar som kockelev på 50-talet. En bok med inslag av jantelagen och klassamhället. Intressant, men tyvärr ingen pocket.

Det händer inte mig: förhållandet - en sann historia av Veronika Axelsson
En bok om återkommande psykisk och fysisk terror och skriven under pseudonym. Jag har läst en och annan bok om hemskheter inom familjen på många olika sätt och även om det är viktiga böcker, så blir det ibland väl tung läsning. Gripen blir jag dock alltid, så säkert skulle jag bli det här med. Dock ingen pocket.

Den helige syndaren av Thomas Mann
Jag hittade tyvärr inte denna bok. Tipsaren föreslår även vad som helst av Mario Vargas Llosa och Victor Hugo.  Bra tips, men jag skulle gärna välja någon mindre känd författare denna gång.

Dödens våg av Bo Norgren
Författaren har kallats Sveriges Ed McBain och författaren skrev boken efter att ha jobbat i Thailand efter tsunamin. Helt säkert en spännande historia, men dels är inte deckare riktigt min tekopp och dels finns den inte som pocket.

På en fest i somras rekommenderade en vän Buthler/Öhrlunds böcker till min make som genast köpte och läste allihop i ett enda svep. Herr Silfverbielke verkar vara en mycket speciell bekantskap och jag måste absolut läsa dessa pocketböcker, men det jag fick tips om var inte denna serie utan istället Berättaren. Det är inte en fiktiv historia utan en självbiografi om hur Dag Öhrlunds liv som berättare sett ut. Oerhört spännande och mycket intressant, såklart. Inte minst för mig som journalist och därmed själv berättare. Absolut en bok jag måste läsa, men eftersom den inte finns som pocket ännu, får den hamna i min privata hög. Under måste läsas.

Spänningsromaner som inte har kommit som pocket (ännu?), men som fått en hel del positiv uppmärksamhet och som jag blir nyfiken på. Trots att jag inte är så förtjust i deckare. Utspelar sig i Örebro - bara en sådan sak, säger jag som har en pappa som kommer från staden.

Solviken av Annika Estassy Lovén
En roman jag hört mycket gott om och som jag blivit nyfiken på, men när tidningen Mama skriver att det är en bok för författare som gillar Kajsa Ingmarsson och Marian Keyes blir jag tveksam. Visst är det kända namn och säkert är det en komplimang att bli jämförd med dem och vi har läst båda i bokcirkeln, men problemet är att jag inte tycker om någon av dem. Båda är alldeles för ytliga och schablonartade för mig. Däremot tänker jag ändå ge Annika Estassy Lovén en chans. Den verkar nämligen bättre än jämförelsen och är därför redan beställd. Jag tror också att många i bokcirkeln gillar den här typen av bok, så därför var den faktiskt med i slutstriden - jämförelsen till trots!

Då tänker jag på Sigrid av Elin Olofsson
Hur långt räcker kärlek? En mycket bra fråga, så denna bok har jag redan, men har tyvärr inte hunnit läsa den. Det ser jag dock fram emot. En fin titel, tycker jag. Eftersom den finns i pocket var den länge med under överväganden...

Vägen till Bålberget av Therése Söderlind 
En bok jag troligen inte hittat utan rekommendationer, men den verkar oerhört spännande och intressant. Så roligt att få dessa tips! Självklart är den redan beställd för hur kan man motstå en bok som spänner över fyra människor, fyra öden och en bygd? Boken sägs handla om ursprung men också att vara fångad i sin tid och var med i mina funderingar länge. Det första årtalet som nämns 1674... Måste läsa!

Hu, vilken otäck bok det här verkar vara. Jag är inte mycket för sci-fi, men den här verkar väldigt intressant. En riktig rysare. Handlar om att det först inte föds några barn längre, men sedan blir kvinnorna gravida igen, men barnen som föds är inte som vanliga barn brukade vara ... Den har inte kommit kommit i pocket riktigt än, men går att bevaka på Adlibris sida och det gör jag faktiskt. Jag gillar nytt tänk, så den måste jag läsa.

En bok som enbart finns som e-bok (i alla fall på Adlibris) och det kan jag tyvärr inte välja för många i bokcirkeln föredrar ännu pappersböcker. Den handlar om Mindra och vart hon än går har saker en tendens att börja brinna. Änglar och hämndlystna spöken blir vardagsmat när hon träffar Bastian. Inte riktigt min typ av bok, men kan säkert passa många som gillar fantasy och fantasi. Mycket snygg framsida, om man nu kan säga att en e-bok har en framsida.


Niceville av Kathryn Stockett
Tipsaren skrev att det är en underbar bok att älska och att vi inte skulle bli besvikna. Det är helt sant. Vi har nämligen redan läst den och vi älskade den mycket riktigt och vi blev verkligen inte besvikna. Om det är någon som ännu inte läst den är det absolut ett kanontips.

Den vita tigern av Aaravind Adiga
En berättelse om att frigöra sig från sitt kast och sägs vara en gripande berättelse om Indiens klasskillnader och missförhållanden. Definitivt ett tips i min smak och därför var den med i den absoluta toppstriden när jag skulle välja. När jag läste om denna bok tyckte jag att det var synd att jag bara får välja en enda månadsbok, men jag köpte den i alla fall och hoppas att någon annan väljer den som bokcirkelbok om någon månad eller så, för jag tror att den kan ge upphov till spännande diskussioner. 

En piga bland pigor av Ester Blenda Nordström
1914 tog journalisten Ester Blenda Nordström jobb som piga på en gård och wallraffade inifrån gården. Eftersom hon var den första i Sverige som arbetade så kände jag, som själv är journalist, till henne, men jag visste inte att den kommit som bok 2012. Det var kul. Dessvärre är det ingen pocket, men säkert mycket intressant läsning om hur pigorna hade det i början av förra seklet.

Mysrys av Kim M. Kimselius
Om man tycker om att läsa om andar, relationer, sorgearbete och livsglädje ska detta vara en bok som passar en och det gör jag absolut, så denna bok vill jag läsa. Särskilt som det står att man lär känna författaren genom boken och jag har träffat Kim flera gånger på bokmässan, så jag vet att hon är en fantastiskt trevlig kvinna. Jag har köpt flera av hennes historiska ungdomsböcker till mina barn och även tipsat väninnor om dem, så jag vet att hon skriver bra. Den här gången blir denna dock inte en bokcirkelbok och det beror på att den dels inte finns som pocket och att vi läste noveller av Alice Munro i december och gärna vill ha en roman att sätta tänderna i denna gång. 

Oskuldens ögon av Carola Högberg
En sann berättelse om att födas till Jehovas vittne och bli fostrad att bli det trognaste vittne som finns. Men en dag tvingas hon hitta vägen ut - bli en överlevare. Detta verkar vara en mycket intressant bok om en värld som många av oss inte har tillgång till. Jag har läst om hur jobbigt det är för barn som vill lämna Jehovas vittnen som vuxna och hur de då tappar kontakten med familjen, så den här boken intresserar mig enormt. Hade den funnits i pocket hade den utan tvekan passat i bokcirkeln och hade haft stor chans att bli vald, för jag blir oerhört nyfiken på hennes liv. Jag måste absolut läsa den!


Jag hittar ingen bok på svenska av Rose Tremain, så därför faller denna bort.

Pust! Det var alla härliga tipsen jag fick (hoppas jag). Jag är överväldigad över alla spännande, intressanta, fantastiska och trevliga tips, så mitt varmaste tack till alla som kommit med förslag.

Det enda ni undrar nu är förstås vilken bok jag till sist valde, eller hur? Det berättar jag först på bokcirkelträffen, för det ska alltid vara en överraskning för bokcirkelflickorna, men jag kan ge två bra ledtrådar:

1. Den är skriven av en person som är med i Författare på Facebook och hon tipsade om sin egen bok (vilket var ett tungt vägande skäl till att jag valde den)

2. Det finns tre stora områden att diskutera utifrån boken (vilket jag verkligen uppskattar)




Kommentarer

Hej!
Kul att du nämnde min bok i ditt inlägg... ;-)
Jag vill bara förtydliga en sak så att ingen missförstår. Förlora för att vinna är inte fortsättningen på Kedjor känns bara när du rör dig. Det är första boken i en helt annan serie (Vailao). Fortsättningen på Kedjor känns bara när du rör dig är Det är inte så lätt som du tror som kom ut i december.
Kul att läsa dina lästips. Få se vad som hamnar i min läshög... :-)
Kram Eva
Tack för klargörandet, Eva! Det visste inte jag! Jag har ändrat nu!
Kram!
Hej Joanna
Vilket härligt inlägg. Det blev många bra boktips. Ska bli spännande att se vilken bok du valde. Ha en trevlig bokcirkelläsning.
Tack för att min bok fick vara med.
Kram Kim :-D
Gunnel W sa…
Jag tänkte på En piga bland pigor eftersom det danska bandet liknar en pocket. Sorry! Men läsvärd är den. Nu håller jag på med efterföljaren, Kåtornas folk. Tänk så lite och så mycket som har häntpå 100 år!
Kim: Tack så mycket! Det var otroligt kul och inspirerande att läsa alla tips! Den 5 februari blir det en ny header med den aktuella boken! Kram!

Gunnel: Håller med om att det danska bandet, som jag för övrigt gillar som format, liknar en pocket! Ja, det har verkligen hänt en hel del under min svärfarmors livstid; hon är 103 år! :)

Populära inlägg