Boken Mitt hjärta landar i mitt hjärta


Idag släpps Mitt hjärta av Sten Jeansson och det är en fantastisk bok som genast landade i mitt hjärta.

Som redaktör läser jag väldigt olika manus och det är just det som gör att jobbet är så stimulerande och roligt. En dag fick jag förfrågan om att läsa Sten Jeanssons manus Mitt hjärta. Jag fick veta att manuset var på nästan 400 sidor, så det första jag frågade var om författaren kunde tänka sig att ta emot förslag på hur han kunde korta texten. Det är nämligen få böcker som håller för så många sidor. Särskilt om man inte är en etablerad författare med stor vana av att skriva böcker.

Författaren var dock inte så intresserad av att skära i manuset och det var bra för mig att veta det, för då kunde jag läsa utifrån dessa förutsättningar. Han ville gärna ha synpunkter på det han skrivit, men han ville ha med det han skrivit ner, för det fanns en anledning till att det fanns där.

Och jag kunde inte hållit med mer. Allt som står i boken behövs för att ge den fylliga bild som är nödvändig. Det är inte alls en massa utfyllnad som jag var rädd för, utan tvärtom behövs vartenda ord och varenda sida för att berätta denna gripande historia. Så snart jag började läsa var jag helt fast. På sätt och vis var det som en deckare - jag ville veta hur det skulle gå. Jag var tvungen att läsa bara några sidor till. Bara ett kapitel till. Genast.

Med stort intresse läste jag sida för sida och de allra flesta känslor man kan drabbas av slogs om plats i min kropp. Jag var ledsen och arg, uppgiven och frustrerad, överväldigad och rörd... Men allra mest var jag nog ändå fascinerad och imponerad. Vilken makalös berättelse Sten ger oss. Den är full av kämpaglöd och envishet, men minst lika full av engagemang och djup kärlek. Varenda sida andas passion, kraft och beslutsamhet och de 382 sidorna som boken landade på kändes mycket väl avvägda, precis som Sten antydde i början.

Boken, som släpps idag genom Whip media, handlar om när Sten Jeanssons fru Birgitta blir svårt sjuk. När hon en vårdag vandrar iväg i bara tofflorna, trots att det regnar ute, ställs tillvaron för hela familjen på ända. Hon vet inte varför hon gick ut, utan blir helt förvirrad när hon upptäcker var hon är.

Det visar sig så småningom att Birgitta drabbats av en allvarlig hjärntumör och Sten bestämmer sig för att göra allt som står i hans makt för att hans hustru ska få så bra vård som möjligt. Men riktigt så enkelt blir det inte. Varken vård eller hjälp är en självklarhet utan det blir en kamp på flera plan. Mot både landsting och kommun. Samtidigt som kampen mot själva tumören bokstavligt talat är på liv och död.

Den hjälp som de flesta av oss tror att vi automatiskt får när vi blir sjuka uteblir och istället blir det Sten som får slåss för att Birgitta ska få hjälp. Han sköter sitt yrkesarbete på kvällar, nätter och när Birgitta vilar - all övrig tid ägnar han åt att ta hand om sin fru. När operationen i Sverige misslyckas vänder han sig till Tyskland för att få experthjälp. Kampen mot sjukdomen kommer att pågå under flera år och det är riktigt tufft för både Birgitta och Sten.

Mitt hjärta är en kronologisk berättelse där vi för följa händelseförloppet genom både ramberättelsen och genom mejlväxlingen med olika instanser och parter. Det blir många turer fram och tillbaka och det är smärtsam och gripande läsning. Men det är också viktig läsning. Dels för att det är intressant i sig att ta del av olika livsöden för att få ett bredare perspektiv på livet, men även för att vi ska förstå hur vården fungerar. Eller i många fall tyvärr inte fungerar.

Sten Jeansson skriver både ledigt och lättläst och trots att vi är många som inte har så stor erfarenhet av det han berättar om känner vi som läsare oss alltid involverade. Allt vi behöver veta förklaras på ett så smidigt sätt att vi inte knappt ens märker att vi faktiskt lär oss saker under resans gång. Vi känner oss aldrig utanför, utan vi är där och delar makarnas kamp. Det är mycket skickligt att kunna skriva på det sätt som Sten gör och det skapar en ovärderlig närhet till läsaren.

Jag tycker också mycket om boken som fysisk produkt, för nu är ju manustiden förbi och det har blivit en riktig bok. En så här varm och fin berättelse kan absolut inte tryckas mellan hårda pärmar och det har heller inte gjorts. Tvärtom är det ett mjukt omslag med flikar där den första presenterar Birgitta och den andra Sten. På framsidan finns en vacker bild av Birgitta som ung - innan sjukdom och plågor beskar makarnas liv allt mer för var dag som gick.

Även inuti är boken snygg. Det är tydligt vem som skriver vilket mejl och alla mejl är kursiva till skillnad från den övriga texten. Det gör att det även visuellt är lätt att få en överblick när man bläddrar i boken.

Mitt hjärta är en av årets allra viktigaste och mest berörande böcker. Visst handlar den om cancer, sjukdom och elände som får ögonen att tåras många gånger och nog blir man galen på tingens ordning när det kommer till vård och omsorg, men den värmer också ens hjärta. Att det finns människor som Sten, som är beredda att göra allt, och ytterligare lite till, för sin själs älskade ger hopp om mänskligheten.

Mest av allt är Mitt hjärta en bok om djup kärlek och för det har den för alltid en särskild plats i mitt hjärta.

Kommentarer

Populära inlägg