Tre boktips till semestern

Eftersom jag läser manus mest hela tiden hinner jag inte läsa så många utgivna böcker som jag egentligen skulle vilja men desto roligare är det när manus jag läst som redaktör blir utgivna. Det är alltid lika härligt att hålla den färdiga fysiska boken i handen.

Idag skulle jag vilja tipsa om tre böcker som Whip media, som jag samarbetar mycket med, har gett ut på sistone. Två av dem har jag varit redaktör för medan jag endast kikat lite i den tredje, men där har jag gjort en så intressant intervju med författaren att jag måste tipsa om den också, för den vill jag själv läsa så snart jag hinner.

Jag börjar i kronologisk ordning så först ut är Willy Bergs charmiga roman Harrys garage om manlig vänskap, rädslan inför att bli äldre och vikten av att ha musik i sitt liv. Feelgoodromanen handlar om två gamla vänner som tröttnat på sitt enahanda pensionärsliv och bestämmer sig för att starta ett rockband.

Jag tycker att många av kapitelrubriken säger en hel del om bokens innehåll, så för att ni ska få en känsla av tonen i boken kommer här ett litet urval:


  • Vem kan slå en pensionär
  • Det frestar på att vara rockstjärna
  • Man måste ju för fan få testa
  • Chucken, Jerry och de andra kan ta sig i häcken
  • Pingviner bär frack, inte smoking
  • Bättre halvfull än rattfull


Svårt att inte dra på smilbanden, tycker jag. Samtidigt som den är rolig har den också ett stråk av allvar för det är inte alltid så lätt att bli gammal. Läsvärd underhållning för en lite äldre publik, även om man inte alls behöver vara lastgammal för att charmas av berättelsen. Sjuttioplussarna, som är så begränsade i dessa coronatider, har här utmärkt underhållning att ägna några timmar åt.

Näst på tur är Militärbasen i Minnared av Sven-Anders Svensson. Att säga att den är otäck är kanske att ta i, men den är helt klart obehaglig i grunden. Det är nämligen så att säkerhetsläget kring Östersjön försämrats och därför behöver Sverige hjälp utifrån för att kunna försvara sig. Regeringen beslutar att låta Nato upprätta ett antal baser runt om i landet och en av dem förläggs i den lilla orten Minnared. Närmare bestämt i Gerd Johanssons skog. Det är inget som hon har för avsikt att acceptera och tillsammans med prästen i byn gör hon allt hon kan för att få bort basen.

Romanen handlar om vad som händer när det som varit tryggt och invant förändras och vad Natos närvaro gör med människor. Är de verkligen där för att skydda de svenska medborgarna och vill svenskarna ha dem där?

Militärbasen i Minnared är en fiktiv berättelse som utspelar sig i en nära framtid och det är just det som gör den så där krypande läskig. Den är lågmäld och välskriven och när jag läser ser jag det som händer som ett tänkbart scenario om något år eller så och det är självklart obehagligt att tänka sig att Nato kommer så nära. Det är just känslan av att den är så realistisk gör att jag som läsare blir berörd. Vad ska hända egentligen? Vem kan man lita på när allt ställs på sin spets? Samtidigt rycker kriget allt närmare ...

Men allt är inte bara skildrat ur svenskarnas synvinkel. Vi får också möta brigadgeneralen Jacob Anderson, som är chef för basen och ger berättelsen en perfekt fördjupning och ett vidare perspektiv.

Rekommenderas till alla som är intresserade av samhällsfrågor, även om man kanske knappt ens tror att man är det, och människors liv och utsatthet.

Sist ut idag är Livstid - Andys första bok som är den första i serien Tooloonkrönikan av Agnes Thorlaksdottir. Jag har inte läst den ännu, men blev oerhört nyfiken på boken sedan jag gjort en intervju med författaren på uppdrag av förlaget Whip media.

Tooloonkrönikan är en samling berättelser om människor som på olika vis har kopplingar till det enorma internationella fängelset Tooloon som inhyser hela 100 000 interner och ligger i norra Nevada i USA. Andy är en av de dömda männen på fängelset och han sitter inne på livstid.

Andy lyckas rymma flera gånger och under dessa flykter träffar han en rad olika människor som påverkar honom och får honom att tänka i nya banor och utvecklas. Han börjar se saker på ett nytt sätt och växer som människa.

Författaren har velat skildra det komplexa i att Andys liv var utstakat redan när han var liten, eftersom han växte upp i en kriminell familj. Då fanns det ingen möjlighet för honom att växa upp till en normal människa, men vad händer när han får andra insikter och värderingar som vuxen?

Det blev jag väldigt nyfiken på under intervjun och därför ser jag fram emot att läsa den första i serien. Författaren är redan långt gången med serien och hela tio böcker är planerade, så blir man fångad av personerna på Tooloon har man mycket spännande att se fram emot.

Tre väldigt olika böcker fick bli dagens boktips lagom inför semestern. Jag tror att många kan uppskatta dem. Trevlig läsning!


Kommentarer

Populära inlägg