Hjärtat talar grekiska av Angela Rizzo


Äntligen får jag skriva om denna pärla till bok! Det är inte alltid lätt för en ivrig redaktör att vänta de månader som det tar sedan mitt uppdrag är avslutat tills att boken finns i handeln, för när man läst något som man verkligen tycker om vill man ju ropa ut det till världen. 

Jag skriver då och då att jag tycker särskilt mycket om böcker som får mig att tänka till och som får mig att fundera på både karaktärerna och vad som händer dem i framtiden långt efter det att jag slutat läsa och så är det verkligen här. Hjärtat talar grekiska av Angela Rizzo är en gripande bok om liv, död, passion, familj, släkt, vänskap och personlig utveckling.

Trettioåriga läkaren Maria är en ytterst kompetent yrkeskvinna, men under den där skickliga ytan finns fler lager, som det alltid gör i en mångfacetterad person. 

Marias pappa, också han läkare, ligger döende på sjukhus i bokens prolog och redan här får jag en känsla av att jag ska få läsa något speciellt för Maria rabblar kärleksfullt anatomiska strukturer för honom, precis som han gjorde för henne när hon var liten. Han kunde inga barnsånger, så detta blev deras eget sätt och jag tycker att det är så fint och personligt fångat. Nu är rollerna ombytta och det är den vuxna dottern som får skapa trygghet och göra sin pappa lugn. 

Några månader efter pappans bortgång blir Maria kallad till den grekiska ö där hon upplevde sin barndoms somrar och där hennes släkt fortfarande bor. När hennes mamma gick bort för tjugo år sedan bröt släkten kontakten med Maria och hon har svårt att förlåta att de övergav henne så abrupt. Den lilla tioåriga flickan förlorade inte bara sin mamma utan också hela sin grekiska släkt och tillhörighet. 

Återkomsten till ön blir omvälvande. Från att ha levt ett stilla liv blir hon nu en del av en stor och bullrig grekisk familj med den excentriska mormodern som det givna navet. Den återfunna tillhörigheten och gemenskapen innebär också krav och ansvar, något som Maria inte är helt beredd på. 

Mitt i allt träffar hon dessutom en man som hon blir passionerat förälskad i. På en liten ö där alla känner alla är det som gjort för komplikationer, men Maria vågar för första gången trotsa förnuftets alla varningssignaler och kastar sig hals över huvud rätt in passionens brinnande eld. Hon utmanas att utforska sin egen lust och sin slumrande kvinnlighet och här måste jag säga att författaren Angela Rizzo är modig. Det krävs mod att skriva så explicit om sex och passion, men samtidigt hade det inte känts ärligt och sant om inte de noga utvalda sexscenerna varit med. De måste vara med. 

Maria utvecklas nämligen enormt som kvinna och människa under sin tid på ön. Från att ha varit en typiskt duktig tjej som alltid gjort vad som förväntats av henne inser hon att bara hon kan leva sitt liv och bara hon är den som måste fatta alla beslut. Och ta alla konsekvenser. 

Hjärtat talar grekiska är en mycket välskriven bok med ett härligt och målande språk och jag som älskar den grekiska övärlden känner så väl igen mig i beskrivningarna av både ön och havet. Det var underbart att få tillbringa arbetsdagarna som redaktör på denna ljuvliga ö, för det kändes faktiskt som om jag var där, trots att jag egentligen befann mig i ett gråkallt och trist Sverige. Även omslaget är som en dröm - jag längtar direkt till Grekland när jag ser framsidan. För den som är nyfiken och vill provläsa romanen finns ett fint smakprov här

Hjärtat talar grekiska är Angela Rizzos debut, men jag råkar veta att flera böcker där ön och dess invånare figurerar är på gång och jag ser redan fram emot att få läsa dem. Jag vill ju veta hur det går! 

Jag rekommenderar varmt alla som är intresserade av människor och som tycker om den grekiska övärlden denna varma, tänkvärda och gripande bok. Nu när värmen äntligen hittat till oss här uppe i norr passar den särskilt bra att läsa eller lyssna på i en solstol på balkongen eller altanen. 

Kommentarer

Jag håller med! Jag läste boken i ett svep och väntar nu på nästa bok för jag vill veta hur det ska gå för Maria och hennes lover.
Vad kul att du också gillar den, Monika! Så bra!

Populära inlägg