Alice Munro årets nobelpristagare

Trots alla mina böcker i bokhyllan och trots allt jag har läst genom åren
är det inte varje år som nobelpristagaren hör till dem jag känner till.

Idag har Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund avslöjat att årets nobelpristagare i litteratur är den kanadensiska författaren Alice Munro. Jag tycker att det är fantastiskt kul att de väljer någon som jag och många med mig både har hört talas om och till och med läst. Den korta och slagkraftiga motiveringen "den samtida novellkonstens mästare" är så kärnfull att att det inte finns en enda liten bokstav för mycket.

Jag minns med ett leende när jag satt som reporter i en SVT-bil tillsammans med en fotograf och åkte på de värmländska vägarna 1997. Mitt i en kurva sa den ständige sekreteraren att Dario Fo var årets nobelpristagare i litteratur.

- Va? En dramatiker? Det var oväntat! utbrast jag spontant.

Min arbetskompis tittade förvånat på mig, för han hade ingen aning om vem Dario Fo var. Men det visste jag minsann, för jag hade nyligen sett en pjäs av honom.

Det är alltid lika kul när man känner till årets pristagare, för det är sannerligen inte ofta.


Kommentarer

Populära inlägg