Elisabeth är en reflekterande läsare
Elisabeth Jönsson signerar. Foto: Maria Henell |
Elisabeth Jönsson är en av mina spännande internetvänner och hon har
otroligt mycket klokt att säga om ord, språk och böcker. Hon säger
själv att det skrivna ordet är hennes livselixir och naturen hennes
andningsgunga. Hur poetiskt och vackert är inte det?
Elisabeth
har en bakgrund som journalist, informationschef och egen företagare.
Sedan flera år tillbaka arbetar hon som gymnasielärare i Växjö
och undervisar i estetik, medier och kommunikation.
Hösten
2010 startades inspirations-och kulturprojektet Punctum saliens.
Hösten 2012 gav Elisabeth ut den första boken i Punctum saliens regi och
det är möten med människor och olika skapande uttryck som är
hennes främsta inspirationskällor.
Inför
att årets nobelpristagare i litteratur ska tillkännages en kylig
torsdag i oktober har jag passat på att ställa några frågor kring
litteratur till Elisabeth, för av henne får man alltid intressanta
och givande svar och dem vill jag gärna dela med mig av.
Hon
tycker egentligen inte att det går att går att tävla i
författarskap, så att göra det så enkelt för sig att man påstår
att årets nobelpristagare är världens bästa författare fungerar
inte. Istället anser hon att alla konstnärliga uttryck är
subjektiva och det är även läsarens tycke och smak. Däremot
läser hon gärna nobelpristagarna.
-
Jag brukar läsa årets pristagare. Det är intressant att ta del av
författarskap som jag tidigare inte kände till och fastnar jag för
någon läser jag flera böcker av samma författare. Jag upptäckte
till exempel Herta Müller på detta sätt, berättar Elisabeth
Jönsson.
Den
rumänsk-tyska författaren Herta Müller fick nobelpriset i
litteratur 2009 och är därmed den senaste kvinnan att motta priset
på 8 miljoner kronor. Priset har delats ut sedan 1901 och genom åren
har tolv kvinnor fått det.
-
Det är väldigt konstigt med tanke på hur många författare som är
kvinnor. Här kan man ju fråga sig med vilka ”glasögon”
akademien väljer att betrakta olika författarskap, säger
Elisabeth.
Svenska
akademien får också ofta kritik för att de väljer smala
författare som är olästa av den stora massan, men det ser
Elisabeth inte som något större problem. Hon tycker att det
istället gör att det finns möjlighet för författare som annars
inte skulle bli uppmärksammade att få välförtjänt uppmärksamhet.
Att
få nobelpriset i litteratur brukar ses som en kvalitetsstämpel och
är få författare förunnat. Man kan skriva utmärkta böcker utan
att få nobelpris, men vad är egentligen god litteratur? Finns det
över huvud taget och vad kännetecknar i så fall den goda
litteraturen?
-
Jag tycker det är god litteratur när läsaren bär med sig
någonting som varar över tid. En bra bok bär man med sig hela
livet. Den ger ett bestående intryck och kan förändra ens sätt
att se på världen. Personligen vill jag ta del av ett rikt och väl
nyanserat innehåll och ett målande och vackert språk. Jag reagerar
starkt på felstavningar och konstig meningsbyggnad och det kan göra
att jag tappar förtroende för både texten och författaren,
förklarar Elisabeth.
Hon
tycker att det är läsaren som avgör vad som är bra och dålig
litteratur och att det är viktigt att läsaren skapar sina egna
uppfattningar. Det enda sättet att göra det är att läsa mycket
och över tid. Genom att under flera decennier läsa många böcker
inom olika genrer och av olika författare förfinar man sin egen
personliga smak.
Läsandet
betyder enormt mycket för Elisabeth som människa och hon älskar
att läsa. Framför allt är hon väldigt intresserad av hur andra
människor tänker. Att ta del av andra människors sätt att se på
världen vidgar hennes eget synsätt på ett värdefullt sätt.
Biografier har en särskild plats i hennes hjärta och när det
gäller skönlitteratur är hennes smak bred.
-
Att läsa är som att resa inombords och olika böcker har olika
syften. Mitt humör avgör vilken bok jag väljer att läsa och jag
byter gärna bokrekommendationer med nära vänner som läser mycket.
Även
om Elisabeth läser det mesta finns det böcker hon undviker. Hon
väljer att inte läsa böcker som tar upp övergrepp mot barn och
som är råa i sitt innehåll, för det får henne bara att må
dåligt. Hon vill inte frossa i barns och människors utsatthet, utan
hellre i vardagen aktivt verkar för att till stånd en förändring
för barn och ungdomar som hon arbetar med. Hon är också skeptisk
till böcker som exponeras stort i bokhandlarna, eftersom hon vet att
det är starka marknadskrafter bakom. Då går hon hellre till
biblioteket för att få boktips. Hon tycker om att bryta nya stigar
i sin läsning, men hon läser också de böcker som toppar listorna
och ser det som ett sätt att hänga med i samhällsutvecklingen.
Anne Franks dagbok läste hon som barn och den påverkade henne mycket.
Den fick henne att se världen på ett annat sätt och väckte hennes
intresse för historia och för människans sätt att bete sig i
världen.
Elisabeth
har ett par böcker som hon planerar att skriva och inspirations- och
kulturprojektet Punctum saliens är en del av hennes eget
författarskap och en bas för det. Genom Punctum saliens knyter hon
också kontakter med människor som delar samma intressen och det
blir ett erfarenhets- och tankeutbyte.
-
På Punctum saliens lyfter jag fram människor som jag tycker bidrar
till, att i sin kulturella gärning eller på andra sätt, göra
världen till en bättre och mänskligare plats att vistas på. Det
är en viktig drivkraft för mig, att ge mitt bidrag till att världen
ska bli en mer medmänsklig och trevligare plats. För det krävs
kunskap och medvetenhet om sig själv och sin omvärld. Vi behöver
odla kulturen för att odla civilisationen.
Snart
kommer vi att få veta vem som tilldelas nobelpriset i litteratur
2013 och Elisabeth vet precis vems namn hon skulle vilja höra komma
över den ständige sekreteraren Peter Englunds läppar. Det är en
person som i flera år diskuterats som en tänkbar pristagare.
-
Jag hoppas att Joyce Carol Oates får det. Det skulle vara på tiden.
Kommentarer