Bara business är både snygg och bra



Jag tipsar gärna om böcker här på bokcirkel.se och idag vill jag tipsa om en ovanligt snygg bok - Bara business av Björn Jutendahl. Det syns inte så väl på Adlibris och Bokus att den är så vansinnigt läcker som den är, för där ser framsidan grå ut. Men det är den inte. Tvärtom är den så långt ifrån grå och alldaglig den kan komma.

Den är nämligen i silver. Alldeles blank, skimrande och tjusig är den.

Baksidan kan vid krislägen användas som sminkspegel, så blank och vacker är den. Men jag ska inte bara hylla omslaget, utan innehållet lever mycket fint upp till den proffsiga utsidan.

Bara business utspelar sig i Stockholms reklam- och medievärld och det är Björn Jutendahls debutroman. Så här står det på baksidan:

Camilla Segerstedt hade allt hon kunde önska sig. Man, barn och en position på den välkända reklambyrån som skänkte hennes vardag både mål och mening. Hon hade slitit hårt för att komma dit hon var och kände sig tillfreds med livet.
Mindre än sex månader senare hade det mesta kommit att förändras. Allt hade börjat med ett till synes generöst erbjudande. Ett erbjudande som hon efter viss tvekan bestämt sig för att acceptera. Och därmed var bollen i rullning. En enastående besvärlig kund ivrigt påhejad av en illasinnad konkurrent hade gjort sitt bästa för att förpesta hennes tillvaro. Till slut, när allt ställdes på sin spets, tvingades hon ställa sig den avgörande frågan; vem, om någon, kan jag egentligen lita på?

Jag tycker att Bara business är en väldigt bra roman med snyggt driv och det är mycket underhållande läsning. Jag har varit redaktör för romanen och därför skriver jag ingen klassisk recension, för det är ju omöjligt för mig att inte bara tokhylla den, men jag kan säga att den passar fullständigt förträffligt i en solstol på altanen när nu vårens först välkomna solstrålar når oss. Björn och jag ligger båda på Grim förlag och där är jag både författare och redaktör, så därför fick det jag synnerligen trevliga uppdraget att vara redaktör åt Björn. Det var ett rent nöje att få vara en av de allra första som fick ta del av hans berättelse.

Eftersom jag alltså är part i målet och ni inte ska tro att det bara är jag som tycker att det här är en ytterst läsvärd bok citerar jag Ingvar Engvén i BTJ-häfte nr 9/2015:

Jutendahls roman har en uppfriskande lättsam ton utan att förlora i nyanser i skildringen av en modern världs tvivelaktiga sidor. Camilla är verkligen en härlig kvinnlig kämpe i en värld dominerad av många falskspelande män. Bara business är definitivt en läsvärd underhållningsroman.

BTJ, som förut hette Bibliotekstjänst, läser och recenserar de flesta böcker som ges ut i Sverige och deras häften distribueras sedan till alla bibliotek och ligger till grund för bibliotekariernas inköp. Just denna vecka publiceras recensionen ovan och nu håller vi tummarna för att beställningarna rasslar in på bibblorna runt om i landet.

Det är ingen slump att Björns bok utspelar sig i reklam- och mediavärlden för det är hans spelplan. Han är sannolikt en av Sveriges mest erfarna marknadsförare och har via olika ledande positioner hunnit skaffa sig mer än 25 års erfarenhet av branschen. Det är inte otroligt att en och annan känner igen sig eller någon kollega i romanens karaktärer, men i så fall är det inget som ska tas personligt.

Det är bara business.


Kommentarer

Populära inlägg