Skojigt med bokcirkelkväll kontra tv-kväll


Hos Sofie med Malin, Catrin, Fia, Cattis, Åsa Ö, Åsa K, Gerd, Sussie och Joanna

Det allra första vi pratade om när vi klev över tröskeln denna härliga vårkväll var att vi skulle missa mycket bra på tv medan vi pratade böcker, men vad det var vi skulle missa visade sig inte alls vara samma sak. Somliga tänkte på finalen av Sveriges Mästerkock och Uppdrag granskning medan andra tänkte på fotbollsmatcher. Det blev en ganska rolig diskussion. Och lite ovanlig.

Vi fortsatte faktiskt att prata om sport även när vi slagit oss ner vid bordet och om vi inte visste det redan är nu officiellt att det är många i gänget som gillar att se sport både på tv och irl. Några gillar både fotboll och hockey medan andra tycker att idrotter med bollar och lag är ointressanta att titta på medan friidrott är skoj. Det blev en rätt festlig diskussion.

Förra månadens bokcirkelbok Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie var det en enda som läst ut, men så ska det också sägas att boken var på nästan 600 sidor och det är inte lätt att hinna läsa så mycket på en enda månad. Boken fanns inte heller som ljudbok, så för dem som brukar lyssna komplicerade det läget. Några hade inte ens öppnat boken medan andra hade läst allt mellan 38 och 350 sidor.

Hon som läst klart den tyckte att den var både intressant och bra och för min egen del hade jag hoppats på att komma längre än jag gjorde, men det var helt omöjligt när jag har så mycket jobb som också helt kretsar kring läsande och skrivande. Lite diskussion blev det i alla fall mellan den som läst hela och den som läst 350 sidor, men när man läst så lite själv är det svårt att minnas detaljer.

Passande nog hade den ena via sin man egna erfarenheter av just Nigera som det handlade om och därför kom pratet att landa lite där istället, vilket var spännande nog.

En viktig sak som vi behövde prata om var när vi ska ses nästa gång och efter en del dividerande fram och tillbaka konstaterade vi att nästa bokcirkelträff blir onsdag den 4 maj när det faktiskt enligt gängse regler ska ligga. Då träffas vi hemma hos Sussie på den vanliga tiden klockan 18.30 och följer det vanliga mönstret att värdinnan väljer månadens bok.

Säsongsavslutningen blir lördag den 28 maj då vi träffas på Clarion Post för att äta lunch på Norda Bar & grill klockan 12.30. Då bestämmer vi vilket tema vi ska ha under sommaren. Jag har ett förslag på vad vi skulle kunna läsa, men ser gärna att alla kommer med lite olika förslag så vi kan välja något som tilltalar så många som möjligt.

Till slut blev det dags för kvällens värdinna att välja april månads bok och valet föll på Livbåten av Charlotte Rogan. Hon hade redan kontrollerat så att boken finns både som pocket och ljudbok i en förhoppning om att många ska hinna med den under månaden. Det jublade flera spontant över.

En fin svan sågs i Hyde Park av två bokcirkeltjejer i april.

Som ni ser glömde jag ta bilder under kvällen och det har dessutom gått osedvanligt lång tid innan jag uppdaterat hemsidan för att det varit så fullt med jobb, men det får bli så här just nu. Det blir inte ens en bild på månadens bok i headern och det beror på att när jag skulle beställa den på nätet skulle det ta 2-5 dagar att få den och det tyckte jag var så segt att jag ville köpa den i butik istället, men då visade det sig att den var slutsåld och behövde beställas hem. Då tröttnade jag eftersom jag ändå hade lyssnat på den i fem timmar via Storytel. Så kan det gå ibland, när det strular.

Men det viktigaste är trots allt det som händer irl på våra träffar och även det vi bestämde om de kommande två träffarna och nu vet ni det.

Så småningom var det dags att skiljas åt efter ännu en väldigt trevlig kväll tillsammans och det är så skönt att det går mot ännu ljusare och varmare tider för var dag som går.

Snart ses vi igen - hurra!







Kommentarer

Populära inlägg