Tankar om Är du regissören i ditt liv?


För några månader sedan frågade Therese Nilsson efter tips på bokbloggar som kunde tänka sig att skriva om hennes kommande bok Är du regissören i ditt liv? Jag tipsade då om Bokcirkel.se och för ett par veckor sedan fick jag boken i brevlådan.

Jag gillade genast omslaget. Det är stilrent och snyggt i blått, gult och vitt och jag känner igen författaren själv efter bilder jag sett av henne. I tankebubblan ser det ut som om hon likt E.T. cyklar i luften och hjulen är i själva verket klockor som stressar. Dessutom finns sex hashtaggar med talande ord som #självhjälpsbok och #förebyggande. Det känns modernt och fungerar som något av en innehållsdeklaration.

Therese Nilsson arbetar som utvecklingsstrateg, innovationsledare och hälsoinspiratör och är gift med Lars, som hon har tre döttrar med. Döttrarna har alla speciella behov som kräver regelbundna sjukhusbesök och dessutom flera aktiviteter som de behöver köras till. Låter det som om det är svårt att få vardagen att gå ihop?

Ja, självklart är det så. Det tyckte Therese kropp också. Hon vaknade plötsligt upp mitt i natten av en huggande smärta i bröstet och hon hade svårt att andas. Hennes man googlade att hon måste ha drabbats av en panikångestattack och det var startskottet för Therese nya liv, där hon själv tagit plats som regissör i sitt liv.

Hon blev sjukskriven i två veckor för utbrändhetssymptom och tack vare att hon är så otroligt strukturerad och lösningsorienterad räckte det faktiskt för att hon skulle komma upp på banan igen. Själv har jag flera vänner som varit sjukskriva i både månader och år, flera år till och med, men Therese tog kroppens tydliga signaler på allvar och bestämde sig för att förändra sitt liv och ta kommandot över det. Att hon har en förstående man och en tillmötesgående chef gjorde det enklare, men Therese har gjort en imponerande inventering av sitt liv för att komma fram till vad det är som behöver förändras för att hon ska må bra.

I boken får vi under ett halvår följa hennes väg till ett bättre liv och korta episoder ur vardagen ligger till grund för hennes agerande längs vägen. Det första hon gör att att mejla kollegorna på jobbet där hon uppmanar alla att faktiskt ta fikapauser, ställa rimliga krav på sig själva och våga säga nej. Det är  inga märkvärdigheter hon skriver, men ibland behöver man höra det och jag skulle vilja säga att det är saker som de allra flesta av oss behöver tänka på.

Just det här är bokens styrka. Det är som sagt inga märkvärdigheter Therese presenterar. Inget hokus pokus, inga obegripligheter och heller inga avancerade termer som är svåra att ta till sig. Tvärtom om; allt framstår som busenkelt. Om alla gjorde som författaren föreslår tror jag att andelen utbrända skulle minska radikalt.

Vi är många som arbetar för mycket, vill räcka till på alla fronter och inte lägger tillräckligt mycket tid på avkoppling och återhämtning. Genom Thereses bok påminns vi om att det är möjligt att förändra innan det är för sent och att göra det nu. Inte imorgon eller när vi hinner utan nu.

Mitt favoritkapitel i hela boken är nog det som heter 5:2 dieten. Det ringar in Therese personlighet, vår samtid och vikten av att reagera och agera på ett utmärkt sätt. Jag har läst det två gånger och jag log båda gångerna. Det är så vansinnigt träffande att det inte går att låta bli. Therese man vill gå ner några kilo i vikt för att orka cykla Vätternrundan och han bestämmer sig för att satsa på den populära dieten 5:2. Vid det här laget vet nog de flesta att det handlar om att man äter som vanligt fem dagar i veckan och fastar två. Under fastedagarna får man äta femhundra kalorier om man är kvinna. Therese bestämmer sig för att testa dieten tillsammans med sin man.

Men det funkar inte alls. Hon mår fasligt dåligt och håller på att svimma redan första dagen. Det som jag tycker är så underbart då är att hon slutar med dieten direkt. De allra flesta hade nog försökt i åtminstone ett par veckor innan de förkastat idén, men Therese som lärt sig lyssna på sig själv och är lösningsorienterad övergår till vanligt kost direkt. Det är så talande. Självklart är det så vi ska göra i hela livet. När något inte känns bra - gör något annat. Direkt. Gå inte och lid och vänta. Agera.

En annan sak jag gillar i boken är att varje kapitel avslutas med en fråga som ställs direkt till läsaren. Några av frågorna är:

  • Vad skulle hända om du kom fram till vad som tömmer dig på energi?
  • Vad skulle hända om du börjar ställa rimliga krav på dig själv?
  • Vad skulle hända om du avsätter tid för att varva ner?
  • Vad skulle hända om du börjar kommunicera vad du känner, tänker och vill?

Är du regissören i ditt liv? är väldigt lättläst självhjälpsbok (det står roman på baksidan, men jag skulle inte säga att det är en roman) och jag läste ut den på bara några timmar. Det enda jag inte riktigt gillar är att pappret är för vitt, men det är förstås inte författarens fel. Ett cremefärgat papper är mycket behagligare för ögat och gör att man slipper bli bländad. Språket flyter lätt och är lika strukturerat som Therese själv framstår som. Det är ingen djup och komplicerad bok, utan den är väldigt vardagsnära och lättillgänglig. Därför passar den många som är stressade och är på väg in i väggen.

Lyssna på Therese Nilsson innan det är för sent. Du kan också bli regissören i ditt liv.

Kommentarer

Populära inlägg