Tankar om Vego & vin


Peter Streijffert är tillbaka med en ny bok - hurra!

Jag fick mejl från Blue publishing med en fråga om jag ville läsa den sprillans nya Vego & vin av Peter Streijffert och jag kan säga att jag svarade genast att jag mer än gärna ville det. Jag älskar hans sätt att skriva, hans uppfinningsrikedom när det gäller rätter och hans enorma kunskap om viner.

Förra året kom Smak: mat och vin och den sträckläste jag under en helg. I den fick vi läsare lära oss vilka viner som passar till vilka maträtter och eftersom de flesta rätterna var vegetariska passade de mig utmärkt. Boken var så mycket mer än jag trodde när jag fick den och det var som att stiga in i en alldeles ny och egen värld full av dofter och smaker som kändes påtagliga även om allt bara var på bild och inte alls låg på dignande fat framför mig. Hela mitt blogginlägg var fullt av entusiasm precis som själva boken sprudlade av kreativitet, glädje och energi.

Den här gången går författaren ytterligare ett steg längre på temat och skriver uteslutande om vegetarisk mat och vilka viner som passar till dessa spännande rätter. Han berättar att det har med hans egen resa att göra. Han har gått från att tycka att kött är det godaste som finns till att föredra fisk och skaldjur. Nu har han istället grönsaker som favoriter och kallar sig sambovegetarian. Men ingen behöver bli orolig. Det betyder inte att han äter sin sambo. Istället handlar det om att hans sambo är vegetarian och med sin sambo är Peter vegetarian, men eftersom han lagar både kött och fisk ibland när han kockar ser han sig som deltidsvegetarian och då passar uttrycket sambovegetarian perfekt.

Det var med stor iver jag slog mig ner på altanen för att ta del av Vego & vin. Solen strålade denna sköna söndag och jag fick ha solhatt för att kunna läsa utan att kisa alltför mycket. Redan i inledningen känner jag igen tonen från den förra boken och det känns nästan som att träffa på en bekant på stan - ett kärt återseende. Peter berättar att han för tjugo år sedan slutade att köpa bröd. Sedan dess bakar han alltid sitt eget. Under arbetet med den senaste boken passerade han ännu en tröskel och började att göra eget smör istället för att köpa. "Nej, 'kan själv' är en bra harang. 'Sluta köpa skit' är också ett bra motto" skriver han på sitt alldeles eget och träffsäkra sätt.

Andra klockrena saker vi får läsa är "Ett dyrt men tråkigt vin kan göra mig snudd på förbannad - det händer stup i kvarten på de vinprovningar jag smakar mig igenom" och "En simpel pasta och ett glas rödtjut - hur svårt kan det va? Nej, inte alls." Härlig läsning!

Men självklart är det inte enbart texterna mellan alla recept som fångar mitt intresse. Recepten i sig känns kreativa, spännande och framför allt nya. Bland annat slår författaren ett slag för alger, som han beskriver som havets vegetariska ostron. Algpesto och algnudlar låter väl spännande?

För den som inte känner sig riktigt så våghalsig kanske ugnsstekt lakritsrödlök, nässelrisotto eller parmesanchips med citroncrème kännas mer lockande? Allt ser fantastiskt gott ut och det senare måste jag absolut göra framöver.

Annat som får det att vattnas i munnen på mig är grillad brietårta, björnbärsmousse och inte minst päron med getost. Himmel, så gott allt låter!

För att inte tala om hur gott allt ser ut! Bilderna är otroligt läckra och dessutom väldigt många. Sida efter sida andas fräscht, friskt och sunt på det bästa av sätt. Fotografen Lasse Hallström har gjort ett fantastiskt jobb även denna gång för i en bok av detta slag betyder bilderna oerhört mycket för känslan.

Själva kärnan i boken är ju vilket vin som passar till vilken maträtt, så det måste jag självklart också beröra. Vi får veta att torrt mousserande (gärna champagne) passar fint till fröknäcke, en fruktig och smakrik rioja är det bästa till en rätt som skojigt nog heter fejkad köttbit och en pinot gris är perfekt att servera till en buffé. Vi får också lära oss att kronärtskocka kan vara knepigt att välja vin till, för den kan ge vinet en metallisk smak. Fett, som majonnäs eller brynt smör, kan bilda en smakbrygga man kan trippa på och där väntar ett glas vitt vitt eller kanske rosévin som matchning till den luriga skockan.

Mycket praktiska och användbara tips för oss som inte är experter, men gärna vill lära oss lite mer längs livets väg.

Den senaste boken är ett femtiotal sidor tjockare än den förra, men i övrigt är det samma tilltalande format på denna som på den förra. Även den här boken slukade jag med hull och hår. Jag läste den i ett rasande tempo och har sedan suttit och bläddrat i den fram och tillbaka för att kunna skriva blogginlägget - så trevligt. Jag gillar verkligen de mjuka pärmarna och de generösa flikarna där man bland annat får tips om tre andra böcker av samme författare.

Jag har rätt många vegetarianer och veganer i min vänkrets och självklart vill jag rekommendera denna bok särskilt till er, men faktum är att jag rekommenderar den till alla som vill tänka lite nytt och är intresserade av hur det optimala vinet förhöjer en speciell rätt.

Unna dig ny inspiration, nya idéer och ny kunskap i bokform - det är du värd.




Kommentarer

Populära inlägg