Hemligheter mellan dig och mig av Eva Eriksson Klang


Internet och smarta telefoner är fantastiska och inget jag skulle klara särskilt många timmar utan. Men tekniken skapar också möjligheter för personer att göra hemska saker. Inte minst mot barn.

Eva Eriksson Klang har skrivit boken Hemligheter mellan dig och mig som handlar om Emma, som är tretton år och får kontakt med Jens på nätet. Jens är ett par år äldre och förstås väldigt spännande för Emma. Men är allt verkligen som Emma tror och som Jens säger?

Genom Emmas jättehemliga dagbok får vi följa henne under några månader i sjunde klass och vi får ta del av hennes vardag som genomsyras av vänskapsbekymmer, svåra matteprov och hennes föräldrars relation till varandra. 

Romanen riktar sig i första hand till läsare i åldern 12-15 år och kan självklart läsas av ungdomarna i ensamhet så att säga. Men jag tycker också att den är en bra utgångspunkt när man ska prata med sina barn om nätets positiva sidor, men också de faror som lurar där ute. Även lärare till barn i de tidiga tonåren kan använda boken i någon form av temaundervisning för att få en utgångspunkt att diskutera kring. 

Det är lätt att känna med Emma eftersom vi får läsa hennes dagbok och jag tycker att det är ett smart grepp för det ger också en känsla av hur dagarna, veckorna och även månaderna går medan vänskapen med Jens hela tiden finns där och gör Emma pirrig.

Jag fick detta recensionsexemplar av författaren och läste den i ett nafs, för språket flyter på och är väl anpassat till målgruppen. 170 luftiga och rappa sidor passar nog de flesta ungdomar.

Hemligheter mellan dig och mig är inte bara läsvärd för sin egen skull utan också ett bra verktyg för viktiga diskussioner. Tyvärr tror jag att många ungdomar, i olika hög grad, känner igen sig i Emmas berättelse. 

Det gör historien än mer angelägen. 

Kommentarer

Populära inlägg