Bokcirkeln var på vift




I stugbyn Ullared Paradise med Gerd, Åsa K, Åsa Ö, Sussie, Malin, Fia, Catrin, Sofie och Joanna

Först på plats i Ullared Paradise var undertecknad och då hade jag innan ankomst hunnit med en snabb tur på det stora varuhuset i närheten. Mest av allt behövde jag nya strumpor, men trots att jag inte köpte varken bakplåtspapper eller platspåsar, som är ett par av Gekås verkliga storsäljare, fick jag ändå betala 1 475 kronor i kassan. Det blev dyra strumpor! ;)

Självklart fick jag mer än strumpor för den summan och nöjdast är jag med mitt supersnygga iPhoneskal från iDeal of Sweden. De har galet många fina skal, men eftersom jag alltid har en inneboende längtan till Grekland och värmen valde jag ett som för tankarna dit.

Villan som vi hyrt visade sig vara ett mycket trevligt hus med en minst sagt öppen planlösning. I markplan fanns ett kök med matplats, ett sovrum och två toaletter. På ovanvåningen fanns inte en enda dörr utan sex sängar stod i tre grupper och det fanns dessutom en mjuk soffgrupp att försjunka i.

En efter en började så småningom bokcirkelflickorna droppa in. Några hade shoppas innan medan andra kom direkt efter en hektisk arbetsvecka. Glasen åkte genast fram så kunde kunde skåla med varandra. Det fanns i det närmaste oändliga mängde med ölglas i de flesta tänkbara storlekar, men det fanns faktisk inte nio vinglas, så vi kunde få ett var. Men jag är inte den som är den, så eftersom jag var först på plats hällde jag upp ett glas vin i ett lagom stort ölglas. Det gick alldeles utmärkt, det också.

Jag hade med mig crostini, getost, valnötter och honung som tilltugg och ungen var fullständigt enorm, så det såg rätt kul ut när det låg några förskrämda kex i mitten av den. Gott blev det i alla fall, som vanligt.

När alla kommit var det dags att äta middag och som vanligt bjöds det på massor av godsaker; avokadohalvor med räkor, spenatlasagne,  grekisk sallad, pajer ... Mums, vad vi njöt kring bordet. Vi lyckades dessutom mestadels hålla ett samtal i luften åt gången och det är alltid trevligt, för då missar man inget som sägs i en annan ände av bordet.

I bakgrunden spelades en lista från Spotifys eget stora bibliotek och titeln passade utmärkt; Chill happens. Det kändes hur chill och nice som helst att sitta där och prata timme efter timme. Och vin drack vi minsann också. Det är vi inte vana vid vid våra träffar. Vilken lyx!

Jag lyckades norpa åt mig den allra bästa sovplatsen. Jag hoppas verkligen att alla kände sig tillfrågade, men det var ju ingen hemlighet att jag helst ville sova på luftmadrassen i köket. Så glad över att jag fick det. Lyx för mig som alltid sover med yllesockor och inte vill halka i trappan från andra våningen när jag, som alltid, går på toaletten mitt i natten. Det var det fler som gjorde, men oj, så fint alla tassade. Till och med de som skulle iväg tidigt på morgon smög runt som små dansmöss utan att störa i den öppna planlösningen.

Halv tio åt vi frukost och det blev en riktigt flott och exklusiv måltid full av allt som hör en fin frukost till. Tanken var sedan att gå en promenad i området för det ligger en liten sjö som man har utsikt över precis vid villan. Dessvärre var det ihållande regn på morgonkvisten och marken var dessutom rejält sunkig efter allt regn som fallit tidigare. Mitt i tandborstningen upptäckte vi dessutom att stora snöflingor virvlade utanför fönstren. Där frös promenaden definitivt inne.

Istället hjälptes vi åt att städa villan, så den var ännu renare och finare än när vi kom, och sedan skildes vi åt för den här gången.

Under de fjorton år som vi har haft bokcirkeln har vi varit iväg tillsammans två gånger. Den första gången var i samband med vårt tioårsjubileum och nu, fyra år senare var det dags igen. Vi var många som tyckte att vi kunde göra den här typen av trevliga utflykter lite oftare. Det måste inte gå flera år mellan gångerna.

Om ett par veckor är det dags att ses igen och det känns kul att det i nu bara går två veckor mellan tre träffar. Då hoppas vi att våren kommit ännu längre dessutom.

Tack alla som var med och gjorde vår lilla resa till en så trevlig tillställning och nästa gång hoppas vi att ännu fler har möjlighet att åka med!

Kommentarer

Populära inlägg