Underhållande och skruvad bok i fokus

Hos Catrin med Fia, Åsa Ö, Åsa K, Cattis, Sussie och Joanna

I år var det bara en av kvällens deltagare som varit på Bokmässan helgen innan så det blev ett ganska kort samtal om den, men vi fick ändå tillfälle att återkomma till den ett par gånger lite senare under kvällen.

Förra månadens bok var Drottningklockan av Elisabeth Öhman och den var det flera som läst eller lyssnat på. Alla tyckte att den var bra och underhållande, men också lite skruvad. En jämförde med Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson för precis som i Drottningklockan finns det en hel mängd mer eller mindre tokiga händelser i den. Medan jag själv läste drog jag inte den parallellen, men när jag hörde det kunde jag ändå förstå tanken för visst var det många olika händelser som var rätt så osannolika, men det var också väldigt kul att läsa/lyssna är det hela tiden hände så mycket.

Jag träffade författaren på Bokmässan och berättade då att jag snart läst ut boken och spontant frågade jag varifrån hon fått allt hon skrivit om. Hon skrattade mest och menade att det kunde man ju undra. Och ja, det kan man faktiskt. Hon har skapat en härlig karaktär i Aron Pettersson och uppföljaren, Renässansringen, har precis kommit ut. Den blev jag också sugen på att läsa, för jag gillade verkligen drivet och berättarglädjen i den första delen och har bara hört gott om den andra också.

Kvällens värdinna valde bok Tills livet skiljer oss åt av Linda Gabrielsson och den var sprillans ny på Bokmässan, så den är verkligen färsk. Författaren är svägerska till kvällens värdinna och det är förstås roligt att välja en bok där man känner författaren. Vi har gjort det tidigare när vi läst mina böcker och också när vi läste Jan Stocklassas bok Stieg Larssons arkiv: nyckeln till Palmemordet, som vi dessutom alla tyckte var både bra och intressant.

Alla är fria att välja vilken bok man vill när man är värdinna, men nackdelen med just denna är att den inte finns som vare sig e-bok, pocket, eller ljudbok. Jag hoppas ändå att några läser den, så vi har något att prata om nästa gång vi ses.

Annat vi pratade om under kvällen var mat och det är som alltid roligt. Denna gång berättade en i gänget att hennes ena dotter var så förtjust i något hon brukade köpa i en foodtruck, men receptet var hemligt, så hon lade ner stor möda på att testa sig fram i det egna köket för att återskapa en rätt som var så lika som möjligt. Efter flera försök lyckades hon och nu är det en favorit även bland resten av familjen.

Vi pratade också lite om resor och det är också ett ämne som alltid är trevligt. Ibland ligger novemberträffen på höstlovet och då kan det vara så att några åker bort, men denna gång har höstlovet redan varit när vi ses den 6 november, så årets resenärer klarar sig fint och hinner med både resa och bokcirkelträff.

Nu blir det allt kyligare för var dag som går och nästa gång är det nog mörkt redan när vi ses 18.30. Det var det inte denna gång, men rätt så snart föll mörkret ändå...

Kommentarer

Populära inlägg