Mannen som hyrde en familj av Susanne Brijker



Mannen som hyrde en familj av Susanne Brijker måste vara den charmigaste och mest tänkvärda feelgoodromanen denna höst. Mannen som står i centrum heter Gustav och är 83 år. Han arbetar fortfarande och har inga planer alls på att dra sig tillbaka. Mitt under ett styrelsemöte drabbas han dessvärre av en stroke och det gör förstås att planerna ändras rejält.

Eftersom han alltid satsat allt på karriären har han varken fru eller barn och detta trista faktum blir extra påtagligt när han flyttar in på ett lyxigt äldreboende. När alla andra får besök av barn och barnbarn känner sig Gustav utanför och han bestämmer sig därför för att hyra en familj för att kunna visa upp en snygg fasad. Det visar sig dock inte vara så enkelt som han tänkt sig, för den inhyrda familjen är inte så perfekt som han önskat. Sonen har massor av högskolepoäng, men jobbar ändå på kafé, och svärdottern är en hårt arbetande ensamstående mamma till två lite udda barn, som nu blir Gustavs inhyrda barnbarn.

Det är ofta dråpligt och roligt, men det finns också en tydlig värme i det som skildras och vi vet ju alla att livet inte är så enkelt som man skulle önska alla gånger. Inte heller för rike Gustav.

Författaren Susanne Brijker arbetar som nattsjuksköterska och idén till boken har hon fått på jobbet där hon sett att många äldre människor är ensamma trots att de har familj. Det gör att det finns ett äkta djup i boken och man får sig en tankeställare som läsare.

Omslaget tycker jag är superläckert och man riktigt ser hur Gustav sätter sprätt på sina pengar, där han sitter välklädd, som han alltid varit, i rullstolen. Det kostar att ha familj! Jag skulle önska att någon filmmakare fick upp ögonen för denna roman, för den skulle passa perfekt som långfilm. Många scener är väldigt filmiska och när jag läser ser jag allt spelas upp inför min inre blick.

Jag har haft det stora nöjet att vara redaktör för denna pärla till bok och jag såg genast potentialen i berättelsen, precis som Hoi förlag, som gett ut boken, gjorde. Susanne skriver på ett härligt sätt och hon vågar ta ut svängarna, så att det blir både underhållande och tänkvärt på en och samma gång. Fantasi och empati är ingen bristvara hos Susanne och båda delarna genomsyrar berättelsen.

Dock var min övertygelse att vissa saker behövde ändras för att den skulle bli så bra som den borde bli. Susanne valde att lita på mig och det är jag väldigt glad över. I slutet av boken tackar hon mig för att jag fick henne att skriva om 75 sidor av boken och hjälpte henne att göra den så mycket bättre. Det värmer mitt hjärta enormt, för det var tufft att föreslå en så pass stor ändring i manuset när hon dessutom hade en deadline att förhålla sig till.

Med facit i hand var det ett lyckokast för denna härliga debutroman har faktiskt blivit en succé. Den får genomgående höga betyg överallt och på Storytel har ljudboken fått ett imponerande snittbetyg på 4,23 sedan den släpptes i slutet av september. Det är riktigt bra, och Susanne och hennes härliga historia är värd vartenda positivt omdöme som finns.

Mannen som hyrde en familj är en tragikomisk feelgood med sköna karaktärer som man helt enkelt inte kan motstå. Vill du uppleva både skratt och faktiskt också ett par tårar är detta ett utmärkt boktips när höstmörkret nu så sakta smyger sig på oss. I sällskap av Gustav och hans alldeles speciella hyrda familj känns livet genast lite varmare och ljusare.

Kommentarer

Populära inlägg