Julklappstips: Detektiv Långöra och Bonkostölden av Andreas och Emma Svalander

På Bokmässan i Göteborg i slutet av september var vi på Grim förlag montergrannar med Emmagjort. Bakom det fyndiga namnet står det äkta paret Andreas och Emma Svalander. De har tidigare gjort bilderboken Brumfällan ihop och nu har de kommit ut med en kapitelbok om kaninen Holger som känner att han är menad för något annat än att bara vara en vanlig kanin.

Detektiv Långöra och Bonkostölden är en charmig bok som får mig att le flera gånger och vända blad kvickt, så jag ska få veta hur det går. Jag fick boken redan under mässan, men har först nu tagit mig tid att läsa den och kanske passar det bra ändå eftersom det lackar mot jul och detta är en riktigt fin julklapp.

Vi kastas direkt på första sidan in i en dispyt mellan Holger och hans syster Helga. Syrran retar brorsan för att han inte klarat kurvan när de sprungit och menar att han hade gjort det om han sprungit som en vanlig kanin. Men Holger vill inte det. Han vill springa på två ben istället för fyra och förklarar att han är trött på att vara en vanlig kanin. Han har så mycket mer inom sig. Så gulligt! Och så lätt att känna igen sig i.

Han drömmer om att bli detektiv och eftersom han syster är precis så stöttande och peppande som en syster ska vara uppmuntrar hon honom att följa sin dröm. Det är en härlig inledning på denna spännande historia.

Detektiv Långöra får snart sitt första uppdrag och klient är direktör Oxelsvans som har fått problem på sin lyxyacht. All god mat och framför allt alla flaskor med den ovanliga drycken Bonko stjäls från båten ideligen. Detektiv Långöra spanar från olika positioner i hopp om att hitta tjuven eller tjuvarna.

Jag vill också testa den här drycken. Hur
vacker som helst och låter jättegod.
Det blir en dramatiskt och spännande berättelse och den är precis lagom klurig för målgruppen, tycker jag. Andreas står för texten och Emma för bilderna och de bildar en riktigt fin helhet tillsammans. Det är också en fin mix mellan det lite småtokiga i att djur kan prata och älska smoothies och att människor är som människor är mest.

Kapitlen har en perfekt längd och boken passar lika bra som högläsning som att läsa själv så snart man lärt sig läsa lite längre böcker. De 117 sidorna är rappt och roligt skrivna och jag har verkligen trevligt medan jag läser, trots att jag är betydligt äldre än den primära målgruppen.

Detektiv Långöra och Bonkostölden rekommenderas varmt till barn i åldern 6-9 år. Jag ser redan fram emot fler böcker, för det är orimligt att paret Svalander skapat dessa söta syskon för enda boks skull. Såklart det kommer att bli en serie. Häng med från början och var med när detektiv Långöra löser sitt första fall!


Kommentarer

Populära inlägg