Gott nytt bokår med ny reportagebok


Jag vill passa på att önska alla fina flickor i bokcirkeln  och alla andra bokälskare ett riktigt Gott Nytt Bokår! Hoppas att vi kommer att dela många spännande läsupplevelser under 2015.

För min egen del kommer den absolut mest intressanta och spännande boknyheten handla om min kommande bok Våra älskade orkade inte leva som släpps på Grim förlag den 16 februari. Det är en reportagebok som handlar om självmord.

Jag har intervjuat åtta nära anhöriga till människor som tagit sitt liv och även samtalat med två personer som i sitt yrke träffar de anhöriga - en psykoterapeut och en präst. Det har varit oerhört givande och gripande möten. Jag ville skriva en bok som kan fungera som ett stöd och en spegelbild för andra som drabbas av att en nära anhörig avslutar sitt liv för egen hand. Dessutom vill jag motverka de tabun som finns kring ämnet.

Vi har svårt att tala om döden rent generellt, men självmord är ännu svårare att prata om. Ändå skulle vi behöva göra det, för det dör en person i Sverige genom suicid var sjätte timme - varje dag, året om. Det är ett enormt folkhälsoproblem.

Utgångspunkten för boken har varit att fokusera på de känslor som man kan uppleva i samband med ett suicid. Känslor som vi kanske inte riktigt vill kännas vid eller ens erkänna för oss själva Alla förstår om man som anhörig känner sorg, saknad och smärta. Men alla andra känslor då? Får man känna vrede? Hämndlystnad? Skuld? Eller till och med lättnad?

Jag hoppas verkligen att Våra älskade orkade inte leva når många läsare, för det är mina fantastiska intervjupersoner värda. De delar generöst med sig av sina tankar, känslor och erfarenheter för att kunna hjälpa och stötta andra i samma situation.

Fler detaljer kring boken finns på min författarblogg och redan nu går det att bevaka boken på både Adlibris och Bokus.

Nu avslutar jag med att avslöja baksidestexten på boken:


Varje år tar ungefär 1 500 personer livet av sig i Sverige. De lämnar tusentals chockade och förtvivlade nära anhöriga och goda vänner efter sig. Att känna sorg, saknad och smärta är naturliga och accepterade känslor när en älskad människa tagit sitt liv. Men ett självmord rymmer ofta många fler känslor än så. Det är vanligt att känna även skuld, skam, vrede, hämndlystnad och lättnad.
 I den här boken delar nära anhöriga till personer som avslutat sina liv på egen hand generöst med sig av sina tankar och erfarenheter. De berättar sina personliga historier för att vara till stöd för andra i samma situation och för att motverka de tabun som fortfarande finns.
 Våra älskade orkade inte leva är en bok för dem som mist någon genom suicid. Och för alla som är intresserade av sina medmänniskor och deras liv.
  Joanna Björkqvist är journalist och författare. Våra älskade orkade inte leva är hennes fjärde bok.



Kommentarer

Populära inlägg