Intressant, men lite anonym, bok om vin


En bok kan nästan inte bli mer anonym är den som kom hem i brevlådan nyligen. Det var förlaget Bokfabriken som via mejl undrade om jag ville  läsa och skriva om boken Vin och eftersom jag så smått håller på att odla mitt intresse för vin och olika druvor kunde jag inte motstå erbjudandet. Jag tackade ja och strax dök det upp en alldeles vit bok med svart rygg och de tre bokstäverna VIN på framsidan.

Det var allt.

Inga maffiga bilder på fylligt rödvin i motljus, inte några höga champagneglas som höjdes mot en klarblå himmel och inte det minsta lilla vitvinsglas bland skrattande unga kvinnor kring ett bord dignande av allehanda godsaker. Inte ens ett enda författarnamn varken på framsidan eller ryggen och inte en baksidestext heller. Minimalistiskt omslag, skulle man kunna säga utan den minsta överdrift.

Men innehållet då? Är det likadant? Både ja och nej, skulle jag vilja säga. Det är lika stilrent och tydligt, men det är samtidigt oerhört mycket mer avancerat och färgglatt. På alla uppslag finns genomgående en vänstersida med text och en högersida med bild, så på det viset är det stilistiskt genomtänkt och renodlat även inne i boken, men både text och bild ger ett så mycket fylligare intryck och en så mycket tydligare känsla av vad allt faktiskt handlar om än framsidan skvallrar om.

Många bilder är riktigt tjusiga, som till exempel den med choklad. Jag har sett många mer förutsägbara bilder än den som finns som illustration till kapitlet Choklad, kan jag säga. Den coola bilden får igång min fantasi och jag tycker mig se en flygande vithövdad havsörn som tagit en bit av en marmorerad klippa med sig i sina klor när han försökt fånga ett byte. Det finns ännu fler fantasieggande bilder och jag gillar att man inte valt den allra enklaste och mest självklara bildlösningen. Bilden med sushi är också ljuvlig till exempel.

Hela boken delas in fyra större delar:

Hur man dricker vin
Vin och mat
Vingården
Så gör man vin

Samtliga delar har många intressanta mellanrubriker som exempelvis:

Vad är ett bra vin?
Hur länge kan ett vin lagras?
De asiatiska köken
Vinodling i Nya världen

Det finns också ett kapitel som är speciellt anpassat för den svenska marknaden och det är Svensk vinodling som Anders Öhman, som översatt och varit redaktör för boken, har skrivit. Övriga författare, som man alltså inte hittar på omslaget, utan får leta upp inuti boken är Filip Verheyden, Fiona Morrison och Romana Echensperger, som alla har gedigen kunskap inom det stora och omfångsrika vinområdet.

Det är inte bara själva titlarna på kapitlen som gör mig nyfiken på bokens innehåll utan som sagt även de läckra bilderna och hur texten är skriven. Allt är mycket begripligt även för den som inte är så väl bevandrad i ämnet, men texten når också smått poetiska höjder ibland. Som när druvan viognier, som jag alltför sällan hittar viner av, beskrivs:

Viognier kan upplevas snudd på lättsinnigt oseriös med sitt ymnighetshorn av dofter som aprikos, liljekonvalj och mysk, sin rikt fylliga, krämiga konsistens, alkoholstinna kropp och den typiskt milda syran.

Är det inte läckert? Dessutom får jag i boken veta att druvan på 1970-talet var så gott som utrotad, men att den idag blivit på modet igen. Tur det, för jag gillar den.

En annan verklig favorit är chardonnay. Alla som känner mig vet att den har en speciell plats i mitt hjärta. Inte minst som en kär väninna introducerat det amerikanska begreppet chardonnay hour, vilket innebär att man tar med sig en flaska chardonnay en fredagseftermiddag klockan 17 och så dricker man ett par glas hos någon grannfru innan man kl 18 beger sig hemåt till familjen, middagen och fredagsmyset igen.

Det är inte bara dessa två druvor som fått varsitt eget uppslag i boken, tvärtom finns det femton till som beskrivs grundligt och alla finns på liknande bilder, så man kan se hur både druvklasen och bladet ser ut. Snyggt, allmänbildade och kul, tycker jag.

Vin går absolut att läsa från pärm till pärm, för alla kapitel är tillräckligt korta och intressanta för att hålla intresset uppe hos läsaren, men mest troligt är man som läsare och vinintresserad har den som en uppslagsbok och går tillbaka till den när man ska köpa ett nytt vin, när man undrar vilka kombinationer av mat och vin som är bäst eller när man helt enkelt vill ha inspiration.

De nästan 300 sidorna i Vin innehåller i princip allt man kan behöva veta om det mesta kring vin och det är en bok som med sitt överskådliga upplägg passar en stor och bred målgrupp. Mitt eget exemplar kommer inte att bli stående i bokhyllan länge. Jag kommer helt säkert att plocka fram den snart igen för att än en gång läsa om en speciell druva eller kanske få tips om vad jag ska mumsa på till den där vinflaskan som jag fick i present för ett par månader sedan.




Kommentarer

Populära inlägg