Dagens boktips: Ny trånad läker snart ett brustet hjärta av Eva och Mats Eriksson

Syskonparet Eva och Mats Eriksson har tillsammans skrivit den humoristiska feelgoodromanen Ny trånad läker snart ett brustet hjärta och det är en perfekt bok till den som tycker om att mysa under en filt en kylig vinterdag. När jag läste manuset som redaktör charmades jag direkt av 61-åriga Rut som blir lämnad av sin man för en annan, förstås yngre, kvinna. I samma veva bestämmer sig enda barnet, en dotter vars make får ett jobberbjudande han inte kan tacka nej till, att flytta till andra sidan jorden. Med sig tar de sina två barn och vips så är Rut helt ensam. Vem är Rut utan man, barn och barnbarn? Hon har ägnat dem hela sitt liv och plötsligt står hon där ensam. Inte ens jobbet har hon kvar, för hon har valt att gå i förtidspension för att kunna njuta lite extra av livet och hon hade sett fram emot ett stilla pensionärsliv med sin man.

Vilsen och omtumlad inser Rut att hon behöver skapa sig ett nytt liv och hon behöver bygga upp sig själv igen. Men vem är hon egentligen innerst inne och vem vill hon vara?

Hon är både tveksam och nervös när hon motvilligt ger sig ut i Stockholm krogvärld för att eventuellt hitta en ny partner. Hennes man är den ende hon varit intim med, så hennes erfarenheter av män är ytterst begränsade när hon gör entré på singelmarknaden. Det visar sig dock snart att hon fångar många mäns intresse och tack vare det får hon uppleva en hel del nya äventyr.

Ett nytt jobb skaffar hon sig också och det är minst sagt ett jobb av det mer ovanliga slaget. Jag skrattade högt för mig själv när jag läste vad hon skulle göra och den överraskningseffekten vill jag inte ta ifrån potentiella läsare, så jag avslöjar inte vad det är. Men roligt är det och hon gör stor succé på sitt nya jobb.

Vid sin sida har hon också två nya väninnor som betyder mycket för henne. Ros-Marie är är äventyrlig och utåtriktad medan Nadja är klok och trygg. Det är precis vad Rut behöver i sitt nya liv.

Ny trånad läker snart ett brustet hjärta är en mycket trevlig och genommysig berättelse om varm vänskap, spännande möten med olika män och att finna sig själv i mogen ålder. Utan att avslöja varför kan jag säga att jag blev tårögd på slutet. För mig blev det ett överraskande slut och det trodde jag faktiskt inte. Själva premissen för en feelgood är att den slutar lyckligt och det gör denna självklart också, men trots det slutade den ändå på ett sätt som jag inte förväntat mig och det uppskattade jag mycket.

Omslaget är också väldigt fint, tycker jag. Det signalerar verkligen feelgood och detta är helt klart en riktigt bra feelgood. Lär känna Rut och följ med henne ut i vimlet!

Kommentarer

Populära inlägg