Dagens boktips: Ur ett mörker någon gömt av Daniel Ernstsson


Ur ett mörker någon gömt av Daniel Ernstsson är något så ovanligt som en perfekt julklapp till den som trodde hen redan läst allt.


Sedan jag började som redaktör för några år sedan har jag läst många olika sorters manus. En del tackar jag nej till redan efter tio sidor eftersom jag tycker att det finns så mycket som behöver åtgärdas innan det är dags för en petig redaktör att kliva in på arenan med rödpennan i högsta hugg. Men det händer också att jag får ett manus som trollbinder mig från start. Det låter säkert fånigt, men jag blir så otroligt, löjligt tokglad av det. Jag älskar när någon, precis som jag, brinner för det skrivna ordet och för den goda berättelsen. Ännu lyckligare blir jag när jag blir utmanad. När jag ställs inför formuleringar jag aldrig hört och när jag får anstränga hjärnan till det yttersta för att hålla ordning på karaktärer, story och ledtrådar samtidigt som jag upptäcker att allt håller ihop.

Precis detta hände när jag fick manuset Ur ett mörker någon gömt av Daniel Ernstsson. Jag lockades in i hans värld och jag överdriver inte när jag säger att hans värld inte liknar någon annan jag besökt. Jag läste och läste med stor aptit. Det var avancerat som ett komplicerat korsord hela vägen, men det var värt varje veck i pannan och varje fundering som ansatte mig längs vägen.

Det här är den klockrena baksidestexten:

När Nils Lehman en morgon vaknar upp till ett oväntat telefonsamtal, halkar han yrvaket på sin pilsnerdränkta vardag och trillar in i en helt ny och glimmande verklighet. Rik som ett troll på mindre tid än det tar att hälla i sig en pilsner och godsägare dessutom, saker och ting börjar arta sig i livet och han beslutar sig förväntansfullt för att utforska sina nyvunna tillgångar. Mitt ute i mörkaste skogen.

Men allt är inte guld som glimmar. I Nils nya verklighet är saker och ting inte riktigt som vanligt och tyvärr är ovanligheter inte alltid något bra. Och så är det ju det där med oförklarligt mycket pengar, sådana kommer alltid någonstans ifrån. Ibland ifrån dunkla, dolda platser som inte tål solens ljus. Ibland ifrån resterna av en värld som blev fel och inte längre finns. Ibland ända nerifrån ett mörker någon gömt.

Blir du förvirrad? Nyfiken? Undrar du vad det är för en typ av bok egentligen? Tycker du att Nils Lehman, även kallad Nils Pils, verkar vara en udda figur? Jag kan utan överdrift säga att det finns skäl till alla känslor texten väcker och det är därför utmärkt att det finns ett provläsningsavsnitt på nätet.

Daniel Ernstsson har en unik ton i sitt författarskap och han vågar använda alla nyanser språket bjuder på samtidigt som han törs ställa krav på läsaren. Det här är ingen lättsmält och ytlig feelgood, utan tvärtom en egensinnigt berättad och riktigt klurig historia som utspelar sig i olika miljöer och tider.

Vad händer egentligen djupt inne i skogen när en liten pojke med mantel försvinner? Står man ens ut med resterna av en värld som blev fel och inte längre finns? Är pusslet man lägger bit för bit rent av för otäckt?

Låt er inte vilseledas av omslaget. Kanske kan man tro att det är en fantasybok man håller i sin hand, men så är det inte alls. Det  är faktiskt en blinkning till Dantes Den gudomliga komedin från 1300-talet. Illustrationen är gjord av Gustave Doré och visar falskhetens monster Geryon, som är en best med ett odjurs kropp och en ärlig mans ansikte. Bilden passar bättre än man tro samtidigt som det finns litterära referenser till Dante i den här säregna och spännande berättelsen.

Ur ett mörker någon gömt är en fantastisk läsupplevelse och jag hoppas verkligen att den når många läsare som förväntar sig något alldeles extra när de slår sig ner i favoritfåtöljen en kulen natt, natt, natt ... Eller en vanlig vinterkväll.

Kommentarer

Populära inlägg