Dagens boktips: Jakten på Spökskeppet av Camilla Linde

Jakten på Spökskeppet är den tredje och fristående delen om rymdpiraten, eller kanske snarare den före detta rymdpiraten, Snack Parrow. Om han ska kunna ha kvar sin intergalaktiska rymdbyrå behöver han ett nytt uppdrag och när han besöker Skuggplaneten får han höra legenden om Spökskeppet. Enligt rykten finns det en skatt ombord, men den sägs vaktas av spöken... Vilken rysare! Vågar verkligen Snack och hans vänner Flax och kapten Hammock bege sig till en planet full av spöken? Och kommer rymdskeppet att hålla för ännu ett äventyr?

Jag bara älskar Camilla Lindes sätt att skriva och jag är så tacksam över att jag för tredje gången fått vara redaktör för en bok i serien om den oemotståndlige Snack Parrow med robotögat. Jakten på Spökskeppet passar perfekt som julklapp för barn i åldern 6-9 år och för oss alla som tycker om välskrivna historier med lika mycket humor som hjärta. Författaren har ännu en gång fått till ett både spännande och roligt äventyr och jag tror faktiskt att hon aldrig varit skojigare. Allt blir så dråpligt att jag sitter och fnissar i min ensamhet och vilket gott betyg är inte det när den primära målgruppen är sådär 40 år yngre...?

Bortsett från att det är kul och spännande lyckas Camilla Linde även fläta in tankar om utanförskap och tillhörighet på ett väldigt varmt och fint sätt. Vad är egentligen en familj och vilka vill vi tillbringa livet med?

Välkomna till en härlig värld som vimlar av gronkar, robotkaniner, humfurkar och pratkvarnar! 

Kommentarer

Populära inlägg